راهکارهای کاهش استرس محل کار

کسانی که شاغل هستند حداقل یکی دو بار استرس را در محیط کار خود تجربه کرده‌اند.گاهی اوقات شغلی که در آن مشغول به کار هستید سخت و طاقت فرسا می‌شود. بنابراین ممکن است دچار استرس و اضطراب شوید.که می‌تواند بر عملکرد افراد تأثیر منفی داشته باشد و موجب گوشه‌گیری آنها شود.برخی شغل‌ها همچون خبرنگاری و پزشکی، استرس‌های خاصی دارند که بسته به نوع کار، عملکرد فرد را در مدت کوتاهی مختل می‌کنند.

راهکارهای کاهش استرس

1-پیداکردن عوامل استرس زا در محیط کار

عواملی که می‌تواند در شما سبب ایجاد استرس شود، همچون افکار، احساسات، اطلاعات خود درباره محیط از جمله افراد، شرایطی که درگیر آن می‌شوید، شرایط بدنی و نحوه واکنش خود را  شناسایی کرده و در دفتری یادداشت کنید.طوری که شما با این کار می‌توانید عوامل استرس زا را از محیط کاری خود دور کنید.

کاهش استرس

2-باخودتان مهربان باشید

وقت‌های که استرس می‌تواند در بازدهی کار شما تاثیر داشته باشد با خودتان مهربان باشید.طوری که به سلامت خود توجه کنید و نیازهای روحی و جسمی خود را در حد توان برآورده ‌کنید‌. مطمئن باشید هرگاه احساس بهتری داشته باشید نسبت به استرس و نتایج مخرب آن مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیر‌تر خواهید شد‌.

3-داشتن برنامه ریزی

ممکن است استرس بیشتر افراد شاغل در محیط کار انجام ندادن وظایف تعیین شده در طول روز کاری باشد که می‌تواند ناشی از نداشتن برنامه ریزی مناسب باشد.طوری که داشتن برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش استرس شغلی از اقدامات پایه‌ای و مهم است و باعث ایجاد نظم در افکار می‌شود که همین نظم بخشی می‌تواند بر کاهش استرس تاثیر داشته باشد.

مطالب پیشنهادی  بهترین شغل‌های خانگی بدون سرمایه اولیه

4-سبک زندگی سالم

داشتن برنامه ورزشی ،رژیم غذایی مناسب و استراحت کامل می‌تواند استرس شغلی را تا حد زیادی کاهش دهد. سعی کنید زمانی را برای خودتان اختصاص دهید.طوری که ارتباط با خانواده، تفریح و سرگرمی باعث ترشح هورمون دوپامین و کاهش استرس می‌شود.

استرس محیط کار

5-استفاده از تکنیک پذیرش ذهنی

شما موظف هستید برای کاهش استرس از این تکنیک استفاده کنید طوری که به فرد کمک می‌کند تا شرایط موجود را بپذیرید و اهداف و ارزش‌های خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید. برای مثال شما نمی‌توانید شغل خود را تغییر دهید اما در عین حال از رفتار رییس یا مافوق خود رازی نیستید پس در این شرایط شما نمی‌توانید رفتار آن‌ها را تغییر دهید،از همین رو بهترین راه برای مقابله با استرس پذیرش شرایط با استفاده از تکنیک‌های پذیرش ذهنی است.

6-دوری از پحث و جدل

تنها شرایطی که می‌تواند شما را در محیط کارتان موفق کند برقراری ارتباط صمیمانه با همکان و مافوق خود است.بنابراین تا جایی که می‌توانید با کسی در محل کار بحث نکنید. غیبت همکاران دیگر را نکنید؛ نظرات شخصی را به اشتراک نگذارید و از خط قرمز همکاران‌تان عبور نکنید.چون می‌تواند تاثیر مستقیمی بر احساسات و ذهن شما دارد و شما را دچار استرس و اضطراب می‌کند.

کاهش استرس در محیط کار

7-گوش دادن به موسیقی

بعد از یکی روز کاری و خسته کننده به احتمال زیاد ذهنتان درگیر و خسته است،پس حتما در طول راه محل کار تا خانه به موسیقی گوش دهید. با این روش می‌توانید استرس کارتان را کاهش دهید و با تنش و استرس به خانه وارد نشوید.

مطالب پیشنهادی  کسب درآمد از یوتیوب

8-نفس عمیق بکشید

کشیدن نفس عمیق باعث می‌شود تنش‌‌ها و سموم از بدن دور شوند، ذهن و بدن آرام بگیرد و سیستم ایمنی تقویت شود. نفس کشیدن درست سیستم عصبی شما را تقویت می‌کند، و سبب کاهش استرس می‌شود.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *