مکان‌های مذهبی دینا

گردشگری مذهبی یا همان زیارت که مردم به صورت انفرادی یا جمعی و به منظور زیارت، تبلیغ مذهبی یا برخی اوقات برای  گذران اوقات فراغت به مکان‌های مذهبی سفر می‌کنند.گردشگری مذهبی یک از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین نوع گردشگری تاریخ است که سالانه حدود 300 میلیون نفر در جهان راهی مکان‌های مذهبی می‌شوند.

مکان‌های مذهبی دنیا

1.مسجد الحرام-مکه

مطمئنا همه ما با زادگاه پیامبر اکرم (ص) آشنا هستیم.مکه جزء مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی مسلمانان است که در شبه جزیره عربستان واقع شده است و نام‌های دیگر آن بَکَّه، بلدالحرام، بلدالامین و امّ‌القری هستند.این مسجد بزرگ 356 هزار و 800 متر مربع مساحت دارد طوری که بیشتر مسلمانان معتقدند پس از آن‌که به اذن خداوند چشمه زمزم زیر پای اسماعیل جوشید و در آن منطقه آب یافت شد، مردم در آنجا ساکن شدند و شهر مکه به وجود آمد و ابراهیم هم به فرمان پروردگار کعبه را ساخت.هر سال حدود 2 میلیون زائر برای زیارت به این مکان مذهبی می‌روند.مسجد الحرام یا همان مکه علاوه بر اینکه خودش یک مکان زیارتی است مکان های مقدسی همچون حجرالاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل را در خود جای داده است.

مکه

2.کلیسای کاتولیک-واتیکان

معمولا هر کشور چه مسلمان و چه مسیحی مکان مذهبی برای زائران دارد.واتیکان دولت‌ شهری مستقل در شهر رم ایتالیا است که محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است. مشهور بودن این شهر می‌تواند به دلیل وجود کلیسای کاتولیک باشد. واتیکان در سال ۱۹۲۹ با توافق مقامات سریر مقدس و بنیتو موسولینی نخست‌وزیر ایتالیا بنیان نهاده شد، اما قدمت سریر مقدس به اوان پیدایش مسیحیت می‌رسد.این شهر مملو از گنجینه‌های هنری و مذهبی از جمله نقاشی‌های سقف کلیسای مشهور سیستین و نیز مجسمه پیِتا است که هر دو توسط میکل آنژ طراحی و ساخته شده‌اند.

مطالب پیشنهادی  5 پایخت تاریخی ایران

کلیسای کاتولیک

3.مسجد سلطان احمد-استانبول

مسجد سلطان احمد یکی از مکان‌های مذهبی و دیدنی دیگر استانبول است و از آن می‌توان به عنوان شاهکارهای معماری دوره عثمانی یاد کرد.این مسجد به دلیل وجود کاشی‌های آبی به مسجد آبی نیز مشهور است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی از سرتاسر جهان مخصوصا مسلمانان، از این مسجد به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استانبول بازدید می‌کنند.مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد قدمت بیش از ۴۰۰ سال دارد که بنای آن دست‌نخورده باقی مانده است.

مسجد سلطان احمد

4.حرم مقدس امام رضا-مشهد

حرم امام رضا یکی از مشهورترین مکان‌های مذهبی و زیارتی ایرانیان است که در مشهد واقع شده است.این زیارتگاه محل شهادت هشتمین امام شیعیان است که هر سال حدود 12 تا 20 میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند.این حرم باشکوه در میان دوستداران و زائران به نام‌های مختلفی معروف است همچون حرم رضوی، حرم مطهر، ارض اقدس، مرقد منور / ملکوتی / مطهر، قلب عالم، بارگاه ملکوتی، قبله‌ی آمال، آستان ملائک پاسبان رضوی، مرقد شریف و بارگاه منور رضوی فقط از دیگر نام‌های حرم مقدس اما رضا است.

حرم امام رضا

5.کلیسای نوتردام واقع در پاریس – فرانسه

یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین کلیساس جهان می‌توان به کلیسای نوتردام شهر پاریس اشاره کرد. این کلیسا بیش از ۸۵۰ سال قدمت دارد و هر سال 13میلیون‌ نفر از این کلیسای بزرگ دیدن می‌کنند اما متاسفانه در سال  ۲۰۱۹ بر اثر آتش‌سوزی، بخش زیادی از این کلیسا ویران شد و در اثر شعله‌های آتش سقف خود و مناره‌ی زیبا و مشهورش را از دست داد.این شاهکار گوتیک از قرن دوازدهم در این منطقه قرار دارد.

مطالب پیشنهادی  ترسناک‌ ترین مکان‌ های ایران کجاست؟

کلیسای نوتردام

6.بیت المقدس-فلسطین

شهر فلسطین دارای چندین مکان مذهبی همچون دیوار باختری، مسجد الاقصی و کلیسای کاتولیک مقدس است که هر سال حدود 5/1 میلیون نفر به این مکان مقدس سفر می‌کنند.طوری که شهری مقدس برای یهودیان و مسیحیان می‌باشد.بیت‌المقدس، از مهم‌ترین بناهای مذهبی جهان است که برای تمام ادیان ابراهیمی اهمیت فراوان داشته است.

بیت المقدس

7.خانه مریم مقدس-کوش آداسی

از آنجایی که کوش آداسی یکی از شهرهای مناسب برای تفریح و گردشگی است مکانی نیز برای زیارت است.که یکی از این مکان‌های مذهبی این شهر به خانه مریم مقدس مشهور است.خانه مریم مقدس زیارتگاهی برای مردم کاتولیک و مسلمان که در کوه بلبل در نزدیکی افسوس، در ۷ کیلومتری سلکوک ترکیه واقع شده است. در مورد قدمت ساخت این مکان مذهبی اطلاعات چندانی نیست اما آنچه از لحاظ تاریخی اهمیت این خانه را دو چندان کرده است، احتمالاتی است که مبنی بر گذران اواخر عمر حضرت مریم در این خانه است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *