جاذبه های گردشگری اصفهان

همه ما با اصفهان نصف جهان آشنا هستیم و می‌دانیم یکی از زیباترین شهرهای ایران است که مکان‌های زیادی برای گردشگری دارد.این شهر تاریخی در مرکز ایران واقع شده و به‌نوعی پل ارتباطی بین شمال و جنوب کشور است. این شهر دارای آب‌و‌هوایی معتدل و نیمه‌خشک بوده و از فصل‌های نسبتاً منظمی برخوردار است که در ادامه با تعدادی از این مکان‌های گردشگری این شهر تاریخی آشنا می‌شویم.

مکان‌های گردشگری اصفهان

1.عمارت عالی قاپو

از آنجایی که اصفهان جز پایتخت فرماندهی حکومت صفویان بود که عمارت عالی قاپو  نیز به آن دوران برمی‌گردد.این عمارت  حدودا سال ۱۰۵۴ هجری قمری به دستور شاه عباس ساخته شد.ساخت این عمارت نزدیک به ۱۰۰ سال طول کشیده است. طوری که پایه‌گذاری بنا بیشتر به زمان شاه عباس اول و دوم و مرمت و تزیین آن به زمان پادشاهی شاه سلطان حسین باز می‌گردد.مساحت این کاخ بزرگ ۱۸۰۰ متر مربع، با ۶ طبقه و ۳۸ متر ارتفاع دارد.که با معماری زیبا بر پایه چوب، از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای  دوران صفوی محسوب می‌شد و می‌توانست نمای از قدرت حکومتی شاه عباس باشد.در این کاغ با شکوه جلسات مهم حکومتی، استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی برگزار می‌شد.همچنین بالکن این عمارت محلی برای اتراق شاه عباس و اطرافیان او در زمان برگزاری مسابقات چوگان و اسب‌سواری در میدان نقش جهان و تماشای این مسابقات بود.

آدرس:اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان

مطالب پیشنهادی  وسایل لازم برای کویرنوردی

زمان بازدید: هر روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

هزینه بلیط: نفری ۳,۰۰۰ تومان برای گردشگران داخلی و برای گردشگران خارجی نفری ۲۰,۰۰۰ تومان

عمارت عالی قاپو

2.میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مکان‌های گردشگری این شهر است که هر سال گردشگردران زیادی را به خود جذب می‌کند.میدانی که تیموریان در مرکز شهر بنا کردند و در ایام حکمرانی شاه عباس اول گسترش پیدا کرد و رفته رفته در طول ایام مختلف به این عظمت و شکوه رسید.علاوه بر اینکه زیبایی این میدان دو چندان است چهار اثر تاریخی دیگر همچون سردر قیصریه در شمال، مسجد تاریخی امام در جنوب، مسجد شیخ لطف الله در شرق و عمارت عالی قاپو در غرب نیز به چشم می‌خورند که در اطراف این میدان هستند. میدان نقش جهان در قلب اصفهان قرار گرفته است و دور تا دور میدان مغازه‌هایی وجود دارد که دارای صنایع دستی و سنتی خاصی هستند.میدان نقش جهان اصفهان در شمال این شهر و در مرکز دیدنی‌های تاریخی اصفهان قرار دارد. در شرق میدان، خیابان حافظ و در غرب آن خیابان سپه‌، مسیرهای ورودی به این میدان هستند.

میدان نقش جهان اصفهان

3.مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله از مساجد بزرگ ایران بوده که دارای بنای تاریخی باشکوه و عظمتی است.این مسجد در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد.این مسجد به نام شیخ لطف الله نام گذاری شد که از بزرگ‌ترین علمای شیعه است. او با دعوت شاه عباس اول همراه با برخی از بزرگان شیعه، برای سکونت به ایران آمد.و اقامه نماز جمعه در مسجد شیخ لطف الله بر عهده این علما بود.این مسجد با شکوه در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است و با معماری، کاشی‌کاری و تزیینات فوق‌العاده، زیباترین و بهترین جلوه‌های هنر دوره صفوی است که هر سال گردشگران زیادی از این مسجد دیدن می‌کنند.

مطالب پیشنهادی  ترسناک‌ ترین مکان‌ های ایران کجاست؟

آدرس:مسجد شیخ لطف ‌الله در شهر اصفهان و میدان معروف نقش جهان

زمان بازدید: ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ – ۱۴ تا ۱۸

مسجد شیخ لطف الله

4.بازار قیصریه اصفهان

معمولا بیشتر افرادی که به شهرهای دیگر می‌روند قصد خرید را نیز دارند و می‌خواهند از بارارهای آن دیدن کنند.مخصوصا بازار قیصریه اصفهان که جزء مشهورترین بازارهای ایران است.که بین سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹، در دوران صفوی و در ضلع شمالی میدان امام اصفهان ساخته شده است.بنای این بازار به حدی با شکوه و زیبا است که سردر آن با کاشی‌کاری‌های ظریف و نقاشی‌های قدیمی به قلم رضا عباسی، از ناقوس دیر هرمز و… تزیین شده است.علاوه بر این سقف بازار گنبدی‌شکل است و وسط گنبدها نورگیرهایی برای روشنایی و تهویه هوا وجود دارد. که زیبایی بازار را دوچندان کرده‌اند و برای گردشگران می‌تواند مکان زیبا و تاریخی برای خرید و گشت و گذار باشد.

آدرس:اصفهان، میدان امام، ورودی بازار

زمان بازدید:بازار از ۶ صبح تا شب باز است.

بازار قیصریه

5.سی و سه پل

همه ما وقتی حرف از اصفهان می‌شود از سی و سه پل یاد می‌کنیم که در زمان حکومت شاه عباس و توسط الله‌وردی‌خان ساخته شد. که نمادی باشکوه و تاریخی برای اصفهان است اما این روزا متاسفانه پایه‌هایش در حال تخریب است و هیبت زایش زاینده رودش را از دست داده اما هنوز زیبا و شگفت‌ انگیز است. همانطور که از نامش پیدا است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض که جزء آثار ملی ایران است.طوری که تمامی زیبایی‌های آن یک طرف و منعکس شدن تصویر پل در آب نیز زیبایی آن را دوچندان کرده است.

مطالب پیشنهادی  گرم‌ترین و سردترین نقاط دنیا

آدرس: در فاصله‌‎ی ۱۸۰۰ متری از پل خواجو

زمان بازدید:هر ساعتی از شبانه روز

سی و سه پل

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *