روستاهای تاریخی ایران

زندگی در روستا واقعا لذت بخش است.درست است که از امکانات زیادی دور هستند.اما واقعا از آلودگی و شلوغ‌های شهر در امان هستند.طوری که هر کسی دوست دارد برای یک بار هم که شده در روستا‌های همچون روستاهای قدیمی و تاریخی ایران زندگی کند.ممکن است آشنایی کامل با برخی از روستاهای تاریخی ایران را نداشته باشید و ندانید که سفر کردن به این مناطق چقدر می‌تواند در روحیه شما تاثیر بگذارد.در ادامه می‌خواهیم چند روستا قدیمی و تاریخی ایران را به شما معرفی کنیم که هر گردشگر و توریستی خواهان سفر کردن به این روستا‌ها است.

روستاهای تاریخی ایران

1.روستا فیلبند مازندران

ایران از قدیمی‌ترین کشورهای جهان است که روستاهای تاریخی همچون روستا فیلبند از تاریخ‌ترین روستاهای این کشور است که در شهر مازندران واقع شده است.این روستا از جمله ییلاق‌های خوش آب و هوا در شهر مازندران است که بهترین زمان برای سفر کردن به آنجا در تابستان خواهد بود.جاذبه‌های گردشگری در این روستا شامل جنگل‌های چلاو، طبیعت بکر، آب و هوای بی نظیر و آرامش وصف پذیر آن است که توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است.البته که باید بگویم زندگی کردن در این روستا کمی دشوار است اما برای گردشگری بهترین مکان است.

روستا فیلبند

2.روستا ورکانه همدان

ورکانه نیز مانند تمامی روستاها جزء با ارزش‌ترین و تاریخی‌ترین روستا کشور است که در همدان واقع شده است.این روستا بیش از 400 سال قدمت دارد و شکل گیری به اوایل دوره صفویه باز می‌گردد.روستا ورکانه به دلیل خانه‌های سنگی به روستای سنگی نیز معروف است.البته لقب روستای رنسانسی ایران را نیز برای این روستا برگزیده‌اند چرا که خانه‌های این روستا به هنگام تابش نور به رنگ قهوه‌ای سوخته درمی‌آیند و گوشه‌ای از اروپا را در دوره رنسانس به تصویر می‌کشند.

مطالب پیشنهادی  جنگل وحشتناک در مشهد که شب‌ها جیغ می‌کشد!

روستا ورکانه

3.روستا کندوان تبریز

مطمئنا بارها اسم روستا کندوان که در تبریز واقع شده به گوشتان خورده است.این روستا جزء شگفت انگیز‌ترین و پر بازدید‌ترین مکان‌های آذربایجان شرقی است.روستا کندوان در دل صخره‌های کله قندی و پای دامنه‌های کوه آتش‌فشانی سهند قرار دارد. شکل ظاهری خانه‌های کندوان مخروطی و هرمی بوده طوری که قطر هر دیوار به ۲ تا ۳ متر نیز می‌رسد.علاوه بر این قدمت تاریخی که این روستا دارد تقریبا 700 سال است که بیست و پنج سال پیش به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کندوان

4.روستا ماسوله گیلان

بارها با رفتن به شمال کشور و استان گیلان با تابلو ماسوله آشنا شدیم و برایمان خیلی آشنا است.ماسوله یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مکان‌های گیلان است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.نمایی زیبا از خانه‌های پلکانی، بالکن‌های مزین به گل‌های شمعدانی، جنگل‌های بکر و سرسبز، آبشارهای خروشان و کوه‌های بلند، از آن دسته مناظری است که قطعا شما را با طبیعت بیشتر آشنا می‌کند. آب و هوای مطبوع، مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز، غذاهای باکیفیت و فضای رویایی روستا ماسوله گیلان، آن‌قدر جذاب است که شما را بارها و بارها به این طبعت زیبا دعوت می‌کند.

روستا ماسوله

5.روستا هجیج کرمانشاه

همانطور که طبیعت شمال کشور وصف نشدنی است طبیعت زیبای کردستان نیز وصف نشدنی است و تا زمانی که به آن سفر نکنید نمی‌توانید آن را تصور کنید.روستا هجیج یکی از روستاهای کرمانشاه است.هجیج دره‌ای خوش آب‌وهوا و سرسبز است که که در زبان کردی هجیج به معنی دره‌ی سرسبز و عمیق است.شما با رفتن به این روستای تاریخی ایران با خانه‌های تاریخی و پلکانی روبه رو می‌شوید که پر از صفا و صمیمیت است.طوری که خانه‌های آن به‌گونه‌ای شکل گرفته‌اند که بام خانه‌ایی حیاط خانه‌ی همسایه است. رودخانه سیروان،سد داریان،چشمه بل،ارتفاعات شاهو از دیگر مکان‌های گردشگری این روستای تاریخی است.

مطالب پیشنهادی  بلندترین آبشارهای ایران

روستا هجیج

6.روستا میمند کرمان

روستا میمند جزء کهن‌ترین روستاهای ایران است که در استان کرمان شهر بابک واقع شده است.این روستا به علت داشتن معماری صخره‌ای و بی‌نظیر خود، نه‌تنها در ایران، بلکه شهرتی جهانی پیدا کرده است. معماری میمند تمام خانه‌های این روستا با دست در دل کوه کنده شده‌اند.مجموعه میمند پر از سازه‌های تاریخی در دل کوه است که در سال ۱۳۹۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است تا به‌عنوان یک روستای ایرانی، شهرت جهانی نیز داشته باشد.

روستا مینمد

7.روستا ماخونیک

شاید تا الان اسم روستا ماخونیک یا روستای لی لی پوت‌ها را شنیده‌اید.روستایی تاریخی ایران با 400 سال قدمت در استان خراسان جنوبی که شهرت بسیاری پیدا کرده و جزء روستاهای کهن ایران عزیز است.معمولا بیشتر گردشگران به دلیل وجود آدم‌های کوچولو و لی لی پوت‌های که در ماخونیک زندگی می‌کنند می‌آیند اما می‌توان گفت وجود معماری خاص خانه‌های قدیمی خود و فرهنگ و آداب‌و روسوم مردمش نیز بسیار معروف شده است و سبب شده است که گردشگران زیادی از مناطق مختلف ایران و جهان به ماخونیک بیایند.

روستا ماخونیک

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *