گرم‌ترین و سردترین نقاط دنیا

ما در کشوری چهار فصل با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنیم که نه چندان گرم و نه چندان سرد است.اما گرم‌ترین و سردترین نقاط نیز هستند که زندگی کردن در این مکان‌ها می‌تواند خیلی سخت باشد طوری که از شدت گرما بدن می‌سوزد یا با سرمای بیش از حد مژه‌ها نیز یخ می‌بندند.امروزه ما می‌خواهیم گرم‌ترین و سردترین مناطق جهان را به شما نشان دهیم که ممکن است زندگی کردن در این مناطق خیلی دشوار باشد در ادامه با ما همراه باشید.

گرم‌ترین و سردترین مناطق جهان

1.ایستگاه هواشناسی وستوک

یکی از سردترین مناطق جهان ایستگاه هواشناسی وستوک است.وستوک (Vostok) یک ایستگاه تحقیقاتی برای کشور روسیه بوده که در قطب جنوب زمین احداث شده است.این ایستگاه همیشه دارای آب و هوای سرد است طوری که در ۲۱ جولای ۱۹۸۳ دما سنج این پایگاه دمای ۸۹.۲- درجه سانتیگراد زیر صفر بوده که پایین‌ترین دمای طبیعی است که مستقیما توسط دما سنج اندازه گیری شده است.اما از ویژگی‌های جغرافیایی این منطقه می‌توان به دریاچه Vostok اشاره کرد که جزء بزرگ‌ترین دریاچه‌های جهان است.

سردترین مناطق جهان

2.ایستگاه تحقیقاتی Eureka

ایستگاه تحقیقاتی Eureka در شمالی ترین قسمت جزیره کانادا واقع شده است که یک منطقه مسکونی سرد است.طوری که دمای این منطقه مسکونی در تابستان منفی 20 درجه بوده و در زمستان به منفی 40 درجه می‌رسد.تصور کنید با اینکه سردترین منطق جهان است اما می‌توان از آن به عنوان زیباترین منطق جهان نام برد.

مطالب پیشنهادی  مکان‌های مذهبی دینا

3.یاکوتسک، روسیه

شهر یاکوتسک در مرکز جمهوری یاقوتستان در کشور روسیه قرار دارد که آن را به عنوان سردترین شهر دنیا می‌شناسند.طوری که دمای آن اختلاف چندان با قطب جنوب ندارد.متوسط دمای هوا در این شهر حدود ۹ درجه زیر صفر است ولی روزهای تابستانی  ممکن است که دمای هوا به ۳۰ درجه برسد.در زمستان دمای هوای این شهر به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد.سردی این شهر به حدی است که اگر در ۲۴ ساعت آینده قرار است به جایی بروید به هیچ وجه نباید ماشین خود را خاموش کنید.اما می‌توان گفت امکانات رفاهی خوبی برای گردشگران دارد.

4.دنالی یا مونت مک کینلی

دنالی با ارتفاع 6194 متر یکی از بلندترین قله‌های آمریکای شمالی است که می‌توان از آن به عنوان سردترین مناطق جهان نیز یاد برد.سردی این منطقه به حدی است که زمستان‌ها دمای آن به منفی 40 درجه می‌رسد.اما تنها کوهنوردان کوهستانی هستند که می‌توانند به این قله برسند و سردی آن را تحمل کنند.

5.دشت لوت ایران

دشت لوت یکی از گرم‌ترین مناطق ایران است که در مساحت 40 هزار کیلومتر مربعی در ایران قرار دارد و در بخش‌های از استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده است. دشت لوت منطقی بیابانی و غیر قابل سکونت است طوری که باکتری‌ها هم نمی‌توانند در این منطقه رشد کند. به حدی گرما آن شدید است که چیزی حدود 160 درجه فارنهایت در حدود 70 درجه سانتی گراد است.اما هر سال گردشگران زیادی با تور بیابان گردی به این منطقه سفر می‌کنند.

دشت لوت

6.منطقه تیرات زوی / اسرائیل

همانطور که سردترین مناطق هستند گرم‌ترین مناطق نیز در جهان وجود دارند که زندگی کردن در این مناطق غیر قابل تحمل است.منطقه تیرات زوی در غرب رود اردن و اسرائیل، واقع شده است که بهتر است بگویم  این رود، مرز بین اسرائیل و اردن می‌باشد.از آنجایی که جزء گرم‌ترین نقطه جهان است در سال 1942دمای 129 درجه فارنهایت را برای خود ثبت کرده است که بالاترین و گرم‌ترین دمای ثبت شده در منطقه بوده است.

مطالب پیشنهادی  5 پایخت تاریخی ایران

7.بانکوک، تایلند (Thailand)

شاید بگوید چرا فقط کویرها می‌توانند جزء مناطق گرم باشد خیر مناطقی همچون بانکوک نیز یکی از گرم‌ترین شهرهای کره زمین است که دارای میانگین دمای هوایی در حدود ۲۸ درجه سانتی گراد است.طوری که ماه‌های مارس تا ماه می گرم ترین ماه‌های سال هستند اما ماه دسامبر آب و هوا کمی خنک‌تر از ماه‌های دیگر می‌شود.

بانکوک، تایلند

8.سودان

همه ما بارها شنیده‌ایم که قاره آفریقایی جزء گرم‌ترین قاره‌های کره زمین است و سودان نیز یکی از کشورهای این قاره است که در طول سال گرمای بالای 45 درجه را تجربه می‌کنند.از آنجایی که با داشتن بیابان‌های زیاد و بارندگی کم جزء گرم‌ترین مناطق جهان است بلکه زندگی حیوانات، گیاهان و انسان ها را نیز به خطر می اندازد.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *