جاذبه های گردشگری شیراز

شیراز یکی از شهرهای گردشگری زیبا ایران است که توریست‌های زیادی از داخل و خارج کشور به این شهر سفر می‌کنند.که از شهرهای استان فارس بوده و از لحاظ مناطق تاریخی، آثارهای باستانی، جاذبه های تفریحی، رستوران های بی‌نظیر، هتل های لوکس و… بسیار غنی است.علاوه بر تمامی این ویژگی‌ها شیراز پنجمین شهر پر جمعیت ایران است طوری که وجود شکوفه‌های بهارنارنج این شهر را به بهشت زمینی تبدیل کرده و زیبایی و جذابیت آن را دو برابر کرده است.در ادامه می‌خواهیم جاهای دیدنی این شهر را به شما معرفی کنیم.

نقشه شیراز

جاهای دیدنی شیراز

 1-باغ نارنجستان قوام در شیراز

از آنجایی که شیراز به شهر باغ مشهور است و باغ نارنجستان قوام نیز یکی از این مکان‌های گردشگری معروف شیراز است. این باغ بین سال‌های ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ خورشیدی مقارن با حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار، به دستور علی‌محمد‌خان قوام ساخته شد.کل مساحت باغ نارنجستان قوام ۳,۵۰۰ متر مربع است و ساختمان‌های آن که در دو ضلع شمالی و جنوبی واقع شده‌اند، زیربنایی معادل ۹۴۰ متر مربع دارند. این مجموعه مزین به هفت هنر گچ‌کاری، کاشی‌کاری، نقاشی سنتی، آینه‌کاری، حجاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری است. بهترین زمان بازدید از باغ نارنجستان قوام فصل بهار است. طبیعت دل‌انگیز این باغ در فصل بهار به اوج خود می‌رسد؛ چون عطر شکوفه‌های بهارنارنج، لذتی وصف‌ناشدنی را به گردشگران تقدیم می‌کند.

باغ نارنجستان قوام

  • آدرس: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی‌خان زند
  • ساعت بازدید از باغ نارنجستان قوام (سال ۱۴۰۱): ۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰
  • هزینه بازدید گردشگران داخلی (سال ۱۴۰۱): ۳,۰۰۰ تومان
  • هزینه بازدید گردشگران خارجی (سال ۱۴۰۱): ۴۰,۰۰۰ تومان
مطالب پیشنهادی  جاذبه های گردشگری اصفهان

2- باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی استان فارس در شیراز است که در شمال شرق شهر و در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده است. قدمت تاریخی این باغ به قبل از اسلام و زمان حکومت ساسانیان، صفویان و قارجاریان برمی‌گردد اما در دوران صفویه هم مکانی برای تفریح بوده است. اگرچه در زمان حکومت نادرشاه تا آغاز حکومت زندیه باغ دلگشا دچار ضربه و آسیب‌های بسیاری شد اما در دوران کریم‌خان زند دوباره به آبادانی و شکوه خودش رسید.مساحت باغ دلگشا ۷٫۵ هکتار بوده ،طوری که این عمارت سه طبقه‌ دو درب ورودی در دو طرف ساختمان دارد و شامل یک تالار بزرگ به‌همراه چهار شاه‌نشین می‌شود و طبق تمامی باغ‌های شیراز بیشترین درختی که در آن یافت می‌شود، نارنج است. این باغ هنگام اردیبهشت با شکوفه‌های زیبا و عطر و بوی دل‌انگیز بهار نارنج، فضایی بسیار دلنشین دارد.

در این باغ دلگشا یک موزه تاریخی وجود دارد، که کلکسیونی از آثار تاریخی و اشیای قدیمی از جمله آن‌ها می‌توان به سکه‌، تمبر، لباس، نقشه، دوچرخه و کبریت اشاره کرد.علاوه بر این کلکسیونی از ۵۰ رادیو قدیمی در بخشی از موزه به نمایش گذاشته شده است،که جذابیت این موزه را برای گردشگران بیشتر و دیدنی‌تر کرده است.

باغ دلگشا

  • آدرس:محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت‌تنان، خیابان نارنجستان
  • ساعت بازدید از باغ دلگشا (سال ۱۴۰۱):۸ تا ۶ عصر
  • هزینه بازدید گردشگران (سال ۱۴۰۱): ۳,۰۰۰ تومان

3-آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی یکی از جاهای دیدنی شیراز است که رو‌به‌روی دروازه‌ی قرآن این شهر قرار دارد.کمال‌الدین ابوالعطا معروف به خواجوی کرمانی از شاعر بلند آوازه ایرانی است، این شاعر در سال ۶۸۹ هجری قمری، در استان کرمان به دنیا آمد. او از شاعران دوران مغول بود و در سال ۷۵۲ هجری قمری در شهر شیراز از دنیا رفت. معماری این آرامگاه به قدری زیبا است که گردشگران زیادی را از خارج و داخل ایران به خود جذب کرده است.آرامگاه بر روی سکویی قرار گرفته است که ۱۰ پله با سطح زمین فاصله دارد. سنگ قبر خواجوی کرمانی در مرکز آرامگاه قرار دارد، دارای برآمدگی است و زیر محفظه‌ای شیشه‌ای قرار دارد.کافی‌شاپ، فروشگاه‌های صنایع‌دستی و… از دیگر امکانات بوستان بزرگ خواجو در شیراز است.

مطالب پیشنهادی  مکان‌های مذهبی دینا

آرامگاه خواجوی کرمانی

  • آدرس:بلوار امام رضا، جنب دروازه‌قرآن
  • ساعت بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی (سال ۱۴۰۱):۷:۳۰ تا ۱۲ ظهر
  • هزینه بازدید گردشگران (سال ۱۴۰۱): ۳,۰۰۰ تومان

4-آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه حضرت شاهچراغ یکی از جاهای مذهبی و دیدنی استان فارس است که جایگاه ویژه‌ای بین ایرانی‌ها دارد.حضرت شاهچراغ برادرزاده امام رضا (ع) است، طوری که شاهچراغ به مقبره برادران امام هشتم شیعیان، رضا(ع) است و این خود دلیلی برای ارزش بالای این زیارتگاه در بین مردم شیراز و مسافران است.این آرامگاه معماری خاصی دارد،گنبد شاهچراغ شما را محو زیبایی خود خواهد کرد و از تماشای رنگ‌و لعاب کاشی‌های آبی، فیروزه‌ای، لاجوردی، مشکی، سفید، زرد و طلایی در آن سیر نخواهید شد. دو گلدسته بلندقامت، زیبایی این گنبد را کامل کرده‌ است.در اطراف کاشی‌ها و آینه‌ها  شما می‌توانید جملاتی را به زبان عربی و فارسی ببینید که زیبایی این آرامگاه را برای گردشگران خارج و داخل ایران دو چندان کرده است.

آرامگاه شاهچراغ

  • آدرس:خیابان لطفعلی‌خان زند، بلوار دستغیب، خیابان ۹ دی
  • ساعت بازدید از آرامگاه شاهچراغ (سال ۱۴۰۱):۲۴ ساعت شبانه‌روز
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *