وسایل لازم برای کویرنوردی

کویر نوردی ممکن است برای خیلی از افراد جالب نباشد چون تصور بیشتر آنها از کویر و بیابان دشتی گرم و بدون علف و آب است.اما کویرنوردی انقدر هیجان انگیز و جذاب است که هر شخص باید حداقل یک بار آن را تجربه کند. البته برای اینکه بتوانید به کویرنوردی سفر کنید باید عاشق کویر، شن هایش، آسمان پر ستاره اش، گرمای سوزانش و جاندارانی که در آن زندگی می کنند باشید. بسیاری از افرادی که به کویر سفر می کنند برای خلوت کردن در سکوت این منطقه به آن سفر می کنند.داشتن وسایلی همچون کلمن و قمقمه آب،سایه‌بان پایه‌دار،وسایل بهداشت شخصی،زیرانداز و پتوی مسافرتی،کرم ضدآفتاب و…از واجبات و ضرورات کویر نوردی است که در ادامه بیشتر روی این موضوع بحث خواهیم کرد.

وسایل لازم برای کویرنوردی

1.کیف‌های سفری گردنی

برای نگه داشتن وسایل ارزشمند و قیمتی خود در طول سفر کویرنوردی می‌توانید از کیف سفری گردنی استفاده کنید.وسایلی همچون تلفن همراه، کیف پول، نقشه، دسته کلید و هر چیز دیگر که نیاز است را می‌توانید در کیف‌های سفری گردنی، در برابر خطرات سفر به کویر دور گردن‌تان بیندازید و آن‌ها را در امان نگه دارید.

2.آب آشامیدنی

از واجبات مهم در سفر کویر نوردی به همراه داشتن آب آشامیدنی به میزان زیاد است.چون پیاده‌روی در کویر باعث تعریق زیاد و از دست رفتن آب بدن می‌شود،پس به شدت به آب آشامیدنی نیاز پیدا خواهید کرد. طوری که روزانه باید یک گالن آب بنوشید.

مطالب پیشنهادی  بلندترین آبشارهای جهان

کویرنوردی

3.سایه بان

بی شک میتوان گفت یکی از مشکلات کویرنوردی گرما زدگی و آفتاب سوختگی است که برای گردشگران بسیار ناخوشایند است.مخصوصا ظهرها که دمای هوا در کویر به بیشترین میزان می‌‌رسد و خورشید به‌صورت عمود به زمین‌ می‌تابد،پس بهتر است در زمان استراحت و نشستن خود در کویر حتما سایه بان پایه دار همراه خود داشته باشید تا در طول سفر دچار گرمازدگی نشوید.

4.کرم ضد آفتاب

همراه داشتن کرم ضد آفتاب از واجبات کویرنوردی است.پس سعی کنید از کرمی استفاده کنید که از پوست صورت در مقابل آفتاب‌سوختگی و اشعه UV خورشید محافظت کند.توجه داشته باشید که این ضد آفتاب باید هر چند ساعت یکبار تمدید شود تا خاصیت خود را حفظ کند. استفاده از کلاه های آفتاب گیر نیز کمک خوبی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی هستند.

کویر

5.عینک مخصوص کویر

از آنجایی که تابش نور مدام نور خورشید چشمان را خسته می کند پس حتما عینک مناسبی همراه خود داشته باشید.که جهت محافظت چشم در برابر شن و ماسه و اشعه‌های مضر آفتاب نیز کاملا ضروری است.استفاده از عینک پلاریزه نیز توصیه می‌شود. بهتر است عینک بند داشته و درست اندازه سر شما باشد تا مفقود نشود.

6.کوله پشتی

برای حمل کردن وسایل در کویرنوردی کوله پشتی از واجبات این سفر است.پس کوله پشتی برای کویر انتخاب کنید که علاوه بر اینکه فضای کافی برای قرار دادن وسایلتان داشته باشد وزن زیادی نداشته باشد تا حمل و نقل و پیاده روی با آن برایتان دشوار نباشد. همچنین در چیدمان لوازمتان در کوله توجه کنید و وسایلی را که بیشتر به آن ها احتیاج دارید را در دسترس ترین جای کوله جای دهید تا در صورت نیاز به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی  بزرگترین چرخ و فلک های دنیا

7.چادر مناسب کویر

برای استراحت و خوابیدن در کویر داشتن چادر مناسب و سبک که وزن کمی برای حمل و نقل داشته باشد از دیگر واجبات سفر کویرنوردی است.علاوه بر این چادرهایی که باد بتواند در آن‌ها جریان پیدا کند و پنجره‌های توری و درهای بزرگ داشته باشند، برای کمپ زدن در کویر مناسب هستند.

چادر

8.کیسه خواب

وجود جانوران در شب یکی از معضلات خوابیدن در طبیعت و کویر است که خیلی از افراد برای استراحت در طبیعت از کیسه‌خواب‌ استفاده می‌کنند هم می‌تواند از شما در برابر سرمای کویر در شب محافظت کند و از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز کویرنوردی به حساب می آید.

9.جعبه کمک‌های اولیه

داشتن جعبه‌ کمک‌های اولیه لازم سفر است. این جعبه برای درمان برخی مشکلات جسمی سطحی مانند بریدن یا خراش های سطحی پوست، می تواند بسیار مفید باشد. ضمنا سعی کنید که حتما با خود قرص های مسکن بردارید. این قرص ها را در جعبه کمک های اولیه قرار دهید و در مواقع لزوم از آن ها استفاده کنید.

کمک‌های اولیه

10.کلمن

غذاها در محیط‌های گرم سریع فاسد می‌شوند و قابل خوردن نخواهد بود مخصوصا در کویر می‌تواند سبب مسمویت شود.اگر می‌خواهید چند روز در کویر بمانید از کلمن برای نگه داشتن غذا استفاده کنید تا غذا فاسد نشود. مقدار زیادی یخ پر کنید و تمام مواد غذایی فاسد شدنی و نوشیدنی ها را در آن قرار دهید.

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *