سوغات شهرهای ایران

ایران یکی از اصیل‌ترین و کهن‌ترین کشورها است که آداب و رسوم خاصی دارد.طوری که سوغات شهرهای مختلف ایران نمادی از فرهنگ، اصالت و سنت‌های مردم سرزمین ما هستند.در ایران همه ما عادت کرده ایم پس از بازگشت از سفر برای اقوام و آشنایان سوغاتی داشته باشیم. شاید این مساله ریشه در فرهنگ و آداب ما ایرانی ها داشته باشد.بهترین و محبوب ترین سوغات شهرهای ایران شامل محصولات فرهنگی، لباس‌های سنتی، انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی مخصوص به شهرهای مختلف کشور هستند. سوغات هر شهر بهترین یادگاری از سفر به مناطق مختلف ایران است و گردشگران داخلی و خارجی در سفر به هر منطقه از کشور ما محصولات مورد توجه خود را به‌عنوان سوغات آن منطقه می‌خرند.

1-سوغاتی‌های استان اردبیل

اردبیل در نزدیکی کوه سبلان قرار دارد برای همین یکی از سوغاتی‌های آن عسل است. و از آنجایی که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرها و استان‌های ایران،‌ دارای فرهنگ و آداب و رسومی غنی است. سوغاتی‌های معروف این شهر عسل، سرشیر، کره، آبنبات، حلوای سیاه، تخمه آفتابگردان و شیرینی‌های محلی است. همچنین علاوه بر سوغاتی‌های خوراکی، سوغاتی های صنایع دستی همچون انواع مسند، فرش، شال، گلیم، جاجیم، اشیا سفالی، چوبی و فلزی است.اما معروف‌ترین سوغاتی اردبیل، حلواهای معروف آن  می‌باشد که آوازه آن‌ها به گوش همه ایران رسیده است.

سوغاتی‌های ایران

2-سوغاتی‌های  استان آذربایجان شرقی

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است که یکی از محبوب‌ترین مقصدهای ایرانگردی است و سوغات بسیاری همچون انواع شیرینی‌ها،صنایع دستی و.. دارد.سوغات تبریز مانند بسیاری از شهرهای دیگر ایران یا از محصولات تولیدی صنایع دستی است یا از مواد غذایی برخوردار است. برترین صنایع دستی شهر تبریز، کفش‌های چرمی آن است و دیگری فرش تبریز است.که علاوه بر اینها می‌توان به خوراکی‌های خوشمزه‌ایی که به عنوان سوغات این استان از آن‌ها یاد می‌شود همچون قرابیه، نوقا، لاتیقوم، ریس، شیرینی کنجدی، سوجوق، باسلیق، شکلات تسبیحی،‌ میانپر، دوشاب و عسل اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی  5 پایخت تاریخی ایران

3-سوغاتی‌های استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران واقع شده و مرکز آن شهر مرزی ارومیه است و یکی از مناطق کوهستانی کشور است که مانند تمامی استان‌ها به صنایع دستی و انواع خوراکی‌های سوغاتی مشهور است.از سوغاتی های این استان شامل انواع قالی، بافته‌های دستی مانند گلیم، شال گردن، عرقیات مختلف، گردو، دستکش، گردو، حلوای گردو، انواع میوه‌ها، صنایع چوبی، حلوای هویج و معرق کاری است.

سوغاتی

4-سوغاتی‌های استان یزد

 یزد به عنوان یکی از قدیمی ترین شهر های ایران و حتی جهان معروف است، این شهر علاوه بر مکان های تاریخی و دیدنی دارای سوغاتی های خوراکی بسیار خوشمزه و همچنین صنایع دستی جذابی است. سوغاتی‌های این شهر مانند تمامی شهرهای ایران شامل کیک یزدی، قطاب، پشمک، باقلوا، لوزهای پنجگانه، حاجی بادام، سوهان، ارده و حلوا ارده است.

5-سوغاتی های استان گیلان

استان گیلان یکی از استان های محبوب گردشگری است که گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می‌کند.سوغات این استان نیز بسیار معروف و شناخته شده هستند و از انواع صنایع دستی مانند حصیربافی و نمدمالی گرفته تا نان‌ها و شیرینی‌های محلی را شامل می‌شوند. که به صورت جزئی می‌توان به پاچ باقالا، رشته خوشکار، تره حلوا، اخته، ولش، بادرنگ، مربا بهارنارنج، آبغوره، رب آلوچه، آب کونوس، شاه بلوط، فلفل سبز، درار یا دلار، هفتار بیجار، چوواش، چوچاق، تین، رب انار ترش، خرش حلوا، برگ سیر، سیر ترشی، جوکول، شاه بلوط، گیجا واش، خاش کویی، ماهی شور،‌ ترب، سیب ترشی، کلوچه سنتی، نان خرفه، نان برنجی و برنج اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی  مناسب‌ترین کشورها برای تعطیلات ایرانیان

 

صنایع دستی

6-سوغاتی های استان قزوین

قزوین به‌عنوان یکی از شهرهای باستانی ایران،است که  سوغات و صنایع دستی منحصر به خود این استان می‌توان به انواع شیرینی‌های محلی آن که شامل شیرینی پادرازی، باقلوای پیچ، باقلوای لوزی، نان نازک، نان چرخی، نان نخودی، نان برنجی، نان قندی و شیرینی اتابکی می‌شود، اشاره کرد. همچنین فندق، پسته و صنایع دستی نیز از سوغات این استان هستند.

7-سوغاتی‌های استان خوزستان

استان خوزستان در جنوب غربی کشور قرار دارد و از جنوب با خلیج فارس هم‌جوار است و یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های ایران است.از سوغات این کشور می‌توان به سوغات حلوا ارده، انواع کلوچه‌های سنتی، شیره ارده، حلوای کنجدی، حصیربافی، گله، فرش، قلابدوزی، چوقا بافی، قالی بافی، گلیم، نمد، سجاده بافی، جاجیم، انواع ادویه، لیف خرما و خرما اشاره کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *