نحوه بستن قرارداد شغلی

هنگامی که کارگر یا کارمند شغلی را پیدا می‌کند حتما باید به قرار داد آن هم توجه کنند.از آنجایی که قرارداد یک سند رسمی و حقوقی برای کارگر و کارفرما است. که اگر این قرار داد بسته نشود ممکن است آینده شغلی کارگر در خطر باشد یا اعتماد کارگر نسبت به کارفرما از بین برود.طوری که اگر قرار بین دو طرفین بسته شود سبب می‌شود که کارگران با انگیزه و اعتماد بیشتری وظایف‌شان را انجام دهند و از طرفی کارفرمایان هم این نگرانی را ندارند که نیروی کارشان به دلیل بی‌اعتمادی کم‌کاری می‌کنند.

نحوه بستن قرارداد شغلی

شاید خیلیا با قرار داد کاری آشنایی نداشته باشند. طبق ماده 7 قانون کار قراردادکار قراردادی کتبی یا شفاهی است، که به‌‌وسیله آن کارگر در قبال دریافت دستمزد، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.کارگر شخصی حقیقی است که به دستور کارفرما کاری را انجام می‌دهد و در پاداش آن، حقوقی دریافت می‌کند. طوری که این حقوق می‌تواند به صورت روزانه، ماهانه یا هفتگی باشد. و کارفرما می‌تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد یعنی یک فرد یا یک شرکت باشد.

قرارداد

مواردی که در قرارداد کار باید ثبت شوند:

  • مشخصات طرفین
  • تاریخ استخدام، انعقاد و مدت قرارداد
  • عنوان شغلی و شرح وظایف
  • میزان حقوق یا نحوه محاسبه حقوق مزایا
  • نحوه پرداخت دستمزد
  • قوانین و شرایط ساعات کاری
  • قوانین و شرایط تعطیلات (رسمی، مرخصی یا آخر هفته)
  • محل انجام کار
  • تعریف شرایط محرمانگی سازمان و قوانین شرکت
  • تمدید قرارداد
  • تسویه‌حساب
  • مواردی که عرف و عادت شغلی یا محل کار ایجاب کند
مطالب پیشنهادی  راهکارهای کاهش استرس محل کار

نکات مهم در بستن قرارداد

1.تعیین نوع قرارداد

بستن قرار داد می‌تواند هم به صورت کتبی هم به صورت شفاهی باشد اما بستن قرار داد کتبی می‌تواند به عنوان یک سند بین کارگر و کارفرما باشد طوری که از سندیت بیشتری برخودار است و برای اینکه اصولی و طبق قانون انجام شود بهتر است که امضا دو طرفین در قرار داد ثبت شود و بست آن در حضور یک وکیل یا شخصی انجام شود.

2.مدت زمان قرارداد

از مهم‌ترین نکات قرار داد باید به مدت زمان آن توجه کرد طوری که باید مدت زمانی که کارگر و کارفرما می‌خواهند با هم دیگر همکاری کنند در قرار داد ثبت شود. این زمان ممکن است یک سال،چند ماه یا چند هفته و روز باشد.کارفرما در این مورد موظف است که زمان شروع و زمان پایان کار کارگر را به صورت دقیق و شفاف در قرار داد ثبت کند.

3.مشخص کردن موضوع قرارداد

در هنگام بستن قرارداد حتما باید موضوع قرارداد تعیین شود.کارفرما باید تعیین کند که کارگر در قبال انجام چه فعالیت‌های این میزان دستمز یا حقوق را دریافت می‌کند.طوری که اگر زمانی بین کارگر و کارفرما مشکلاتی پیش آمد هیات حل اختلاف قبل از هر چیزی در قرارداد به موضوع آن توجه می‌کند.

نحوه بستن قرارداد

4.میزان حقوق و زمان پرداخت آن

از آنجایی که کارگر در قبال انجام کاری برای کارفرما حقوقی دریافت می‌کند پس برای اطمینان بیشتر بین آن‌ها باید میزان حقوق و زمان پرداخت آن به طور دقیق و شفاف بین طرفین قرارداد ثبت شود و البته باید پاداش،حق اولاد،حق مسکن،حق خواروبار و… را مشخص کند که به چه صورتی پرداخت می‌شود.

مطالب پیشنهادی  روش های تقویت رزومه کاری

5.امضا نکردن کاغذ سفید

امروز خیلی از کارفرمایان قراردادی را برای کارگران خود می‌نوسند که کاملا به نفع خودشان است.طوری که کارگر را وادار می‌کنند که قرار داد کاملا صحیح است و هیچ نگرانی بابت آن نیست یا خیلی وقت‌ها کاغذ سفید را به کارگر امضا می‌کند و در آخر هر موضوعی که بر طبق میل و نفع خودشان باشد در قرارداد ثبت می‌کند.لازم است که هر دو طرفین قرار به این نکات اشاره کنند تا هیچ کدام از آن‌ها در آیند با مشکلات کاری مواجه نشوند.

6.تعیین وضعیت مرخصی

شاید خیلی از کارفرمایان و کارگران اصلا این نکته را در قرارداد خود ثبت نکنند اما باید هر موضوع کوچک و بزرگی که در آیند ممکن است با آن مواجه شوید در قرار ثبت شود.کارفرما موضف است که در قرار وضعیت مرخصی،مدت زمان آن شرایطی که قرار است با گرفتن مرخصی پیش آید باید ثبت شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *