روش های تقویت رزومه کاری

برای اینکه یک شغل خوب داشته باشید و در شرکتی معتبر استخدام شوید، قبلا از هر چیزی کارفرما از شما رزومه کاری می‌خواهد.شما با ارسال معرفی‌نامه آن به کارفرما سعی می‌کنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه دهید.اما هر چه رزومه شما زیباتر باشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما ارائه کند، برای کارفرما تاثیرگذارتر خواهد بود.

رزومه چیست؟

به خوبی می‌دانید که برای شرکت در مصاحبه های استخدامی حتما باید قبل از حضور در جلسه مصاحبه رزومه‌ای از خود ارائه دهید که در این رزومه باید کلیه فعالیت های علمی و پژوهشی شما ثبت شده باشد.اما خیلی از ما شاید با واژه رزومه آشنایی چنئانی نداشته باشیم. ساده‌تر بخواهیم بگوییم، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت‌ها، توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و تجارب خود را به کارفرما،بر روی کاغذ، یک فایل PDF یا یک صفحه از سایت شخصی ارائه دهید . بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر خواهد بود.

یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. رزومه کاری معمولا حاوی اطلاعات کامل از سابقه کار، مهارت‌ها، مدارک تحصیلی، توانایی‌ها، دستاوردها، البته حاوی اطلاعات فرد است. این مدل رزومه را می‌توان کامل‌ترین نوع رزومه نامید.

مطالب پیشنهادی  انواع استرس شغلی

رزومه کاری

روش‌های تقویت رزومه کاری

1-اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) می‌شود.و از همه مهم‌تر داشتن عکس در رزومه کاری، در گذشته داشتن عکس تاثیر چندانی در رزومه کاری نداشت اما امروزه با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، استفاده از عکس در رزومه به امری اختیاری است. اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید، عکس‌تان باید از شانه به بالا باشد و بهتر است در آن لبخند بزنید.

2-خلاصه یا هدف رزومه

در رزومه خود بهتر است خلاصه‌ای از خود و هدف‌های که داری را بیان کنید،طوری که برای این بخش از رزومه دنبال جملاتی کوتاهی بروید که شما و هدف‌هایتان را به بهترین شکل ممکن بیان کنند. خلاصه رزومه بیانیه کوتاهی است که از زبان شما تجربه کاری و مهارت‌های مرتبط با آن موقعیت شغلی را توصیف می‌کند.

3-تحصیلات

شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آن‌ها را هم بیان کنید.

4-سوابق شغلی

یکی از نکات مهم که کارفرما را تحت تاثیر قرار می‌دهد،سوابق شغلی شما است.در این بخش از رزومه شما باید بتوانید به کارفرما نشان دهید که توانسته‌اید در هر مقطع از مسیر شغلی‌تان رشد قابل قبولی داشته باشید. قطعاً در طول مسیر شغلی خود توانسته‌اید تجارب، مهارت‌ها و مسئولیت‌های جدیدی را به دست آورید. شما در قسمت سوابق کاری خود باید روند پیشرفت خود را به نمایش بگذارید و در عین حال، به کارفرما بفهمانید که شخصی بلندپرواز و آینده‌نگر هستید.

مطالب پیشنهادی  بهترین شغل‌های خانگی بدون سرمایه اولیه

‌روش‌های تقویت رزومه

5-تسلط به زبان‌های مختلف

بیان کردن این مورد در رزومه الزامی نیست، اما اگر می‌خواهید در یک محیط بین المللی کار کنید، ذکر تسلط به زبان‌های مختلف در رزومه می‌تواند امتیازاتی برای شما باشد.البته می‌توان گفت آدم‌های دو زبانه نیز معمولا در حل مسائل و انجام چند وظیفه به طور هم‌زمان موفق‌تر عمل می‌کنند. و این نکته می‌تواند به شم خیلی کمک کند.

6-علایق و سرگرمی

یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه به آن دقت می‌‎کنند، نوع علایق و سرگرمی‌های شماست. پیشنهاد می‌کنیم بر روی فعالیت‌های گروهی و تیمی تمرکز کنید تا اینکه به فعالیت‌های فردی اشاره کنید و به عنوان فردی گوشه گیر که توانایی برقرای ارتباط با دیگران را ندارد شناخته بشید.البته هر سرگرمی و علاقه‌ای که به شغل مورد نظرتان مرتبط است را باید در رزومه خود قرار دهید.

7-مهارت‌ها

مهارت‌های همچون تسلط به یک زبان غیر از زبان فارسی،توانایی کار با نرم‌افزارهای آفیس،توانایی جستجو در اینترنت و تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی که هر کارفرما انتظار دارد در رزومه آن‌ها را مشاهده کند.طوری که اگر کارجویی با سابقه هستید یا مهارت‌های مرتبط با شغلتان زیاد است، نوشتن یک رزومه بر اساس مهارت‌ها می‌تواند روند استخدامتان را تسریع کند.

رزومه

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *