چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیم

همه ما برای یک بار هم که شده در زندگی مصاحبه کاری را تجربه کرده‌ایم،که یکی از مهم‌ترین مراحل استخدام در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌باشد.مصاحبه شغلی معمولا به صورت حضوری انجام می شود و بین یک مصاحبه شونده و یک یا چند مصاحبه کننده صورت خواهد گرفت.در واقع در مصاحبه کاری موقعیتی را تجربه می‌کنید که باید خودتان را اثبات کنید، به‌طوری که مورد پسند مصاحبه‌کنندگان، باشید.در یک مصاحبه کاری موفق لازم نیست حتما رزومه موفقی داشته باشید با رعایت نکاتی که در ادامه مطالب به آنها اشاره می‌کنیم می‌توانید مصاحبه کاری موفقی داشته باشید.

1-تحقیق کنید

یکی از اشتباهات رایج مصاحبه کنندگان نداشتن اطلاعات کافی در مورد شرکت یا سازمانی که به آن دعوت شده‌اند.طوری که قبل از جلسه سعی کنید اطلاعات مربوط به آن شرکت را پیدا کنید و با دست پر به مصاحبه بروید.معمولا مصاحبه شونده از کسانی که  مسولیت پذیر نیستند،و حتی زحمت سرچ کردن در گوگل را به خود نمی‌دهند خوش‌شان نخواهد آمد و یقینا این افراد مصاحبه کاری موفقی نخواهند داشت.شما موظف هستید از قبل در مورد موقعیتی که قرار است در آن استخدام شوید، افرادی که در آن شرکت مشغول به‌کار هستند و مدیری که قرار است با او کار کنید، اطلاعات به‌دست آورید، تا مصاحبه کاری موفق‌تری داشته باشید.

مصاحبه

2-حاضر شدن به موقع در مصاحبه

همه ما می‌دانیم دقیق بودن و به موقع حاضر شدن ویژگی مثبتی است که باید به آن اهمیت داد، به خصوص زمانی که پای شغل رویایی‌تان در میان است.طوری که سعی کنید برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به محل مصاحبه داشته باشید و حتی چند دقیقه زودتر به جلسه‌ی مصاحبه برسید. با این حالت کارفرما مطمئن خواهد شد شما فرد منظم و دقیقی هستید که بعد از استخدام هم می‌توانید کارهایتان را به موقع تحویل دهید.

مطالب پیشنهادی  روش های تقویت رزومه کاری

اما اگر اتفاقی غیر قابل پیش‌بینی رخ داد و نتوانستید به موقع در مصاحبه حاضر شوید، بهتر است با کارشناس استخدام مربوطه تماس بگیرید و او را در جریان بگذارید تا اینکه ۳۰ دقیقه دیرتر به محل مصاحبه وارد شوید.

3-لباس مناسب بپوشید.

نوع لباس پوشیدن شما می‌تواند در مصاحبه کاری تاثیر زیادی داشته باشد و البته در تصمیم‌گیری مسئولان استخدام نیز موثر باشد. زمانی که با لباسی تمیز و مرتب در جلسه مصاحبه حاضر می‌شوید از نظر مسئولان، شخصی حرفه‌ای و با تجربه خواهید بود.اما اگر با پوشش نامناسب و غیر رسمی حضور داشته باشید به عنوان افرادی شناخته می‌شود که تجربه‌ای چندانی ندارد.

مصاحبه شغلی موفق

4-راستگو باشید.

راستگو بودن می‌تواند شما را به موفقیت برساند. در مصاحبه کاری از شما سؤال‌هایی پرسیده میشود که در مورد آن‌ها به هیچ وجه اغراق نکنید و واقعیتها را بگویید. سعی نکنید برای جلب نظر کارفرما دروغ بگویید، هر دروغی که بگویید ممکن است دیر یا زود آشکار شود و به ضرر شما خواهد شد. از گفتن واقعیت نترسید و با زبانی بهتر و صمیمانهتر بازگو کنید.

5-ایجاد ارتباط صمیمی با مصاحبه کننده

برقراری ارتباط در هر زمینه می‌تواند شما را موفق کند،در مصاحبه کاری هم باید سعی کنید با مصاحبه کننده خود ارتباط برقرار کنید. طوری که نام مصاحبه کننده را بدانید و در طول مصاحبه شغلی از آن استفاده کنید. اگر از نام او مطمئن نیستید، قبل از مصاحبه تماس بگیرید و این مورد را سوال کنید. از نکات مصاحبه شغلی این است که هنگام مصاحبه به زمانی که فرد مصاحبه کننده خود را معرفی می‌کند، دقت کنید.در نهایت، برقراری ارتباط گرم با مصاحبه کننده می‌تواند شانس استخدام شما را بیشتر کند.

مطالب پیشنهادی  انواع استرس شغلی

6-سوال کنید.

بعد از به اتمام رسیدن مصاحبه‌، مصاحبه کننده از شما می‌خواهد که سؤالات خود را از شرکت بپرسید.طوری که با پرسیدن سوالات هوشمند می‌توانید امتیاز موفق شدن شما در مصاحبه بیشتر از رقبا باشد و زمانی عالی برای نشان دادن هوشمندی شماست.اما با این حال  به هیچ‌وجه نگویید: «ممنون، سؤالی ندارم» یا سؤالات کلی و بی‌ربط نپرسید.برای آمادگی و پرسیدن سوال هوشمندانه قبل از اینکه وارد مصاحبه کاری بشوید، خود را آماده کنید. مثلا بگویید در ۶ ماه آینده جایگاه شغلی مورد نظر چه چشم‌اندازی خواهد داشت؟

رابطه صمیمی در مصاحبه کاری

7-صحبت کردن در مورد مهارتها و ویژگیهای بارز خود 

در این مصاحبه کاری شما موظف هستید در مورد ویژگی‌های بارز و مثبت خود صحبت بکنید و تواناییهای خود را به‌صورت خلاصه‌وار توضیح دهید. از کارها و فعالیتهای مفید که در زندگی کاری داشتهاید صحبت کنید و رابطهای صمیمانه با فرد مصاحبه‌کننده ایجاد کنید تا هم استرس خود را کم کنید و هم از لحاظ داشتن مهارتهای ارتباطی کارفرما را قانع کنید. 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *