مضرات تلفن همراه برای سلامتی

امروزه ما در دنیای تکنولوژی زندگی می‌کنیم که هر روز شاهد پیشرفت آن هستیم.تلفن همراه یکی از این تکنولوژی‌ها است که امکاناتی همچون  دوربین، ماشین‌حساب، زنگ هشدار، دسترسی به اینترنت، پلتفرم‌های سرگرمی، بازی‌ها و انواع برنامه‌های مختلف را دارد که می‌تواند تمامی نیازهای ما را رفع کند.اما سبب کاهش فاصله بین افراد و استفاده بیش از حد آن می‌تواند بر سلامتی ما تاثیر زیادی داشته باشد، که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مضرات تلفن همراه برای سلامتی

1.اتلاف وقت

درست است که می‌گویم استفاده بیش از حد آن بر سلامتی انسان ضرر دارد اما می‌تواند در پیشرفت زندگی هم تاثیر داشته باشد.از آنجایی که استفاده از گوشی این روزا بیش از حد شد و همه افراد از کودک و نوجوان گرفته تا جوان و پیر مدام با آن سر و کار دارند. ممکن است تعادل استفاده از آن در زمان‌های آزاد از بین برود و استفاده از تلفن همراه زیاد شود طوری که وقت گران‌بهای انسان الکی تلف شود.پس باید در هرکاری تعادل را رعایت کنیم و شیوه درست استفاده کردن از هر چیزی مخصوصا تلفن همراه را یاد بگیریم.خصوصا دانش آموزان و دانشجویان موظف هستند در کنار کار کردن با گوشی همراه و پر کردن اوقات فراغت با آن برای آینده زندگیشان هم تلاش کنند.

تلفن همراه

2.بی خوابی

خیلی از ما به تلفن همراه و شبکه‌های مجازی خود وابسته شدیم طوری که نمی‌توانیم شب قبل از خواب نیز گوشی خود را کنار بگذاریم و استراحت کنیم.هنگامی که به صفحه نمایش نگاه می‌کنیم و نور ناشی از تلفن‌های همراه باعث می‌شود که ترشح ملاتونین (هورمون طبیعی خواب) در بدن دچار اختلال شود.و بعد از بیدار شدن به دلیل اختلال در خواب بدن شارژ و با انرژی نیست.

مطالب پیشنهادی  خواص خربزه

3.آرتروز انگشت شست

خیلی از ما به مرور با استفاده بیش از حد از تلفن همراه ممکن است به آرتروز انگشت مبتلا شویم.به طور قطعی نمی‌توانیم بگویم که عامل اصلی آن استفاده از تلفن همراه است. اما قطعا استفاده بیش از حد می‌تواند علائم را بدتر کند. حرکاتی همچون گرفتن تلفن در دست یا نوشتن پیام با انگشت شست می‌تواند باعث بدترشدن وضعیت شود.

4.مشکلات چشم

بیشتر افرادی که با گوشی همراه،تبلت یا لپ تاپ سر و کار دارند به مرور زمان باید از عینک استفاده کنند.چون نور آبی که تلفن همراه دارد سبب خسته شدن چشم می‌شود و شاید در بینایی نیز تاثیر داشته باشد.اما توصیه می‌کنم در هنگام استفاده از تلفن همراه یا تبلت و…  حتما قانون 20-20-20 را رعایت کنید.یعنی اگر مجبور هستید به مدت 20 دقیقه به صفحه ی تبلت، رایانه یا اسمارت فون چشم بدوزید، باید به مدت 20 ثانیه به چشم ها استراحت دهید و به چیز دیگری در فاصله ی 20 قدمی تان (فاصله ی شش متری) نگاه کنید.

5.سرطان مغز

تمامی مشکلاتی که گفتیم ممکن است با استراحت و درمان حل شوند اما سرطان مغز یکی از خطرناک‌‌ترین عوارض استفاده از گوشی است. نزدیک کردن تلفن همراه به سر برای صحبت کردن با آن امواج رادیویی را به سمت مغز هدایت می‌کند.طوری که امواج رادیویی می‌توانند سلول‌های مغز را از بین ببرند و یا آن‌ها را برای تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی تغییر بدهند.

مضرات استفاده از تلفن همراه

6.چاقی

از آن دسته عوارض استفاده بیش از حد از تلفن همراه که امروزه همه با آن درگیر هستند چاقی است.شاید خیلیا فکر کنند این موضوع چه ربطی به گوشی همراه دارد.افرادی که در طول روز بیش از حد مجاز از گوشی همراه استفاده می‌کنند، فعالیت و تحرک کمی دارند به همین دلیل باعث افزایش وزن می‌شود.همچنین زمان استفاده زیاد از موبایل، افراد وعده‌های غذایی بیشتر را مصرف می‌کنند و زمان خوردن غذا عجله بیشتری دارند.

مطالب پیشنهادی  درمان گرمازدگی

7.ضعیف شدن حافظه

به مرور با استفاده بیش از حد از تلفن همراه و وابستگی به آن حافظه ضعیف می‌شود طوری که کم کم سبب می‌شود تمام کارهای خود را به گوشی‌‌های هوشمند می‌سپریم و کمتر سعی می‌کنیم که اطلاعات را به خاطر بسپریم. علاوه بر این امواج هم روی ذهن ما اثر می‌‌گذارند و سبب تخریب سلول‌ها می‌شود که اثرات آن به صورت یک بیماری و یا اختلال کارکرد در بدن ظاهر می‌شود.

8.تجمع میکروب‌ها

از آنجایی که تلفن همراه وسیله‌ای است که همیشه همراه انسان است و ممکن است باکتری‌ها،ویروس‌ها و میکروب‌ها را بدون اینکه به چشم بیایند روی تلفن همراه بشینند و به سلامتی ما ضرر برسانند.مطالعه‌ای در این زمینه نشان داده شده که از هر ۶ تلفن همراه، یکی آلوده به باکتری اشریشیا کلی (E.coli) است و وجود این باکتری به این خاطر است که افراد دست‌های خود را خوب نمی‌شویند یا گوشی همراه خود را در مکان‌های میکروبی استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *