روش‌های رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان که هالیتوز هم نامیده می‌شود از مشکلات 30 درصد افراد جامعه است که می‌تواند خجالت آور و ناخوشایند باشد.بوی بد دهان ناشی از عواملی همچون  التهاب لثه، باقی ماندن غذا بین دندان‌ها، عفونت‌های تنفسی، سینوزیت، مشکلات گوارشی، دیابت، استفاده از غذاهای گوگرددار مثل سير و پياز و استعمال سیگار  است.اما در صورتی که این بوی ناخوشایند پس از مسواک زدن، نخ کشیدن و استفاده از دهانشویه بدون الکل رفع نشود حتما باید برای تشخیص دقیق و راه حل چاره باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

روش‌های رفع بوی بد دهان

1.مسواک زدن

برای داشتن دندان‌های زیبا و سفید و جلوگیری از بوی ناخوشایند آن مسواک می‌تواند ساده‌ترین روش باشد.مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی یا حدقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید می‌تواند تمامی باکترهایی موجود روی دندان را از بین ببرد و از بوی بد دهان جلوگیر کند اما نکاتی همچون نحوه زدن مسواک و نوع برس آن می‌تواند از نکات مهم باشد.

رفع بوی بد دهان

2. نخ دندان

شاید خیلیا بعد از مسواک زدن کشیدن نخ دندان را لازم نداند اما  استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن، ذرات غذا و پلاک را از بین دندان‌ها پاک می‌کند.طوری که با مسواک زدن تنها 70 درصد دندان‌ها تمیز می‌شود و 30 درصد دیگر با نخ دندان تمیز خواهد شد.

مطالب پیشنهادی  راه های جلوگیری از آلزایمر

3.تمیز کردن زبان

منبع اصلی باکتری‌ها زبان است بر این اساس با تمیز کردن زبان می‌توانید بوی بد دهان را کاهش یا رفع کنید.طوری که اگر باکتری‌های روی زبان تمیز شوند دیگری فعالیتی انجام نمی‌شود تا دهان بوی بد دهد.پس همیشه از مسواکی استفاده کنید که حاوی زبان شویه باشد.

4.استفاده از دهان شویه

دهانشویه محلولی ضد عفونی کننده است که برای شستشو و تمیز نگه داشتن دهان استفاده می‌شود و باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برد.دهانشویه نمی‌تواند جایگزین نخ دندان و مسواک زدن باشد.

دهان شویه

5.دانه رازیانه

از آنجایی که رازیانه خواص ضد میکروبی و ضد باکتری دارد استفاده از آن می‌تواند در تمیز کردن دهان و رفع بوی بد دهان تاثیر داشته باشد. علاوه بر این رازیانه در مشکلات گوارشی که از علل مهم بوی بد دهان است تاثیر دارد.طوری که با جویدن یک قاشق چای خوری بعد از هر وعده غذای به راحتی می‌توانید بوی بد دهان را رفع کنید.

6.میخک

میخک خواص ضد قارچ،ضد میکروبی و ضد باکتری دارد و می‌تواند جویدن آن باعث از بین رفتن باکتری‌ها و میکروب‌های دهان شود و بوی بد آن را رفع کند.پس با جویدن مقداری میخک بعد از هر وعده غذایی می‌توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید، همچنین میخک را به صورت دم کرده نیز می‌توانید استفاده کنید.

7.جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون قند باعث افزایش بزاق دهان می‌شود.علاوه بر این سبب هضم غذا، جلوگیری از پوسیدگی دندان و همچنین کاهش سوزش سردل می‌شود و با از بین بردن بوی بد دهان تازگی و طراوت را به تنفش می‌بخشد.اما بهتر است آدامس را با طعم‌هایی مثل نعناع انتخاب کنید.

مطالب پیشنهادی  راه‌های پایین آوردن قند خون

جویدن آدامس

8.آب نمک

نمک نیز خاصیت ضد باکتری دارد که باکتری‌های موجود در دهان را که منجر به بوی بد دهان شده‌اند را نابود می‌کند.بر همین اساس توصیه خیلی از متخصصان دندان برای رفع بوی بد دهان استفاده روزانه از آب نمک مخصوصا قبل از خواب است.

9.سرکه سیب

سرکه سیب درمانی خانگی و راحت برای رفع بوی بد دهان است که سبب می‌شود باکتری و میکروب‌های موجود در دهان از بین بروند اما به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد.طوری که هر روز صبح مقداری از سرکه سیب را با آب گرم مخلوط کنید و در دهان خود نگه دارید تا بوی بد دهان را رفع کند.

سرکه سیب

 

10.آب لیمو

خیلی از وقت‌ها ممکن در شرایطی باشیم که نتوانیم مسواک بزنیم برای همین ترفندهای همچون استفاده از آب لیمو می‌تواند به ما در رفع بوی بد دهان کمک کند.آب لیمو می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند و بوی بد آن را کاهش دهد.پس با اضافه کردن یک قاشق سوپ خوری آب لیمو را با یک لیوان آب ترکیب کنید و دهان خود را با آن تمیز کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *