فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و کودک

مطمئن هستم که همه ما از فواید تغذیه کودک با شیر مادر آشنا هستیم حتی اگر مادر هم نباشیم.طوری که بهترین،مفیدترین و تاثیرگذارترین ماده غذایی برای کودک است.وجود حداقل 400 ماده مغذی در کنار هورمون ها و ترکیبات مبارز با بیماری در شیر مادر مناسب‌تر از شیر خشک می باشد. شیر مادر با ارزش غذایی بالا به هنگام رشد نیازهای کودک شما را هم برطرف می‌کند. اما خیلی از مادران در هنگام شیردهی با مشکلات مواجه می‌شوند که می‌توانند با پرستار نوزاد خود آن را رفع کنند.

فواید شیر مادر

افزایش هوش نوزاد

از آنجایی که شیر مادر یکی از تاثیر‌گذارترین و مفیدترین ماده غذایی برای کودک است می‌تواند در افزایش هوش نوزاد یا کودک نیز تاثیر داشته باشد.طوری که رشد مغزی این کودکان نسبت به نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، ممکن است حاصل صمیمیت جسمی، تماس فیزیکی و ارتباط چشمی میان مادر و کودک در هنگام شیردهی باشد.علاوه بر این تحقیقات خیلی از محققان نشان داده است که کودکانی که شیر طبیعی یا شیر مادر مصرف می‌کنند در آینده از نمرات بالاتری برخوردار خواهند بود و احتمال بروز مشکلات رفتاری و اختلالات یادگیری در آن‌ها به مراتب کمتر است.

وزن مناسب نوزاد

از خواص‌های دیگر شیر مادر وزن سالم نوزاد است که ممکن است 15 تا 30 درصد کودکانی که از شیر مادر بهرمند هستند از بیماری چاقی در امان باشند.طوری که نوزاد با هر ماه خوردن شیر مادر، تقریبا 4 درصد احتمال چاقی در کودک کاهش می‌یابد، چون تعداد باکتری‌های مفید موجود در روده‌های نوزادان تغذیه شده با شیر مادر، بسیار بالاتر از کودکانی است که شیر خشک مصرف می‌کنند.

مطالب پیشنهادی  مهارت های فرزندپروری

شیر مادر

جلوگیری از بیماری‌ها 

نتایج خیلی از تحقیقات نشان داده است نوزدانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، به احتمال کمتری به بیماری‌های همچون آنفولانزا، آلرژی، عفونت گوش میانی، اسهال، سرخجه، مسمومیت غذایی، عفونت معده، سلیاک (نوعی بیماری گوارشی)، دیابت، آسم، آسیب بافت روده، سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، بیماری روده التهابی، بیماری قلبی و سرطان مبتلا شوند.

مواد مغذی موجود در شیر مادر 

از آنجایی که شیر مادر بهترین منبع پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و املاح معدنی برای نوزاد است و تا زمانی که نوزاد نیاز به غذای کمکی نداشته باشد می‌تواند تمامی نیازهای او را تامین کند.پیشنهاد می‌شود که در صورت امکان، روند شیردهی تا یک سال نیز ادامه یابد، در غیر این صورت نوزاد حتما باید ۶ ماه، با شیر مادر تغذیه شوند.

سلامت دندان

کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، دندان‌های سالم‌تری خواهند داشت. مکیدن سینه علاوه بر تقویت فک نوزاد به تقویت دندان‌های او نیز کمک می‌کند.

جلوگیری از اختلالات روانی

شاید تا حالا خیلی از ما متوجه این موضوع نشده‌ایم هنگام تولد نوزاد او  تنها می‌تواند تا فاصله ۳۸ سانتی متری خود را ببیند و این فاصله‌ای است که نوزاد با مکیدن شیر با صورت مادر ایجاد می‌کند. کودکی که با مکیدن شیر از عواطف مادر برخوردار می‌شود از نظر روانشناختی در آینده کودک سالم‌تری خواهد بود و این کودکان در آینده کمتر به اختلالات روانشناختی دچار خواهند شد.

شیر دهی

فواید شیردهی برای مادر

کاهش وزن

از آنجایی که بدن مادر برای تولید شیر ۵۰۰ کالری می‌سوزاند، شیردهی سبب کاهش وزن مادر می‌شود. اما در سه ماه اول پس از زایمان به دلیل افزایش اشتها و تمایل بدن به ذخیره چربی‌ها، کاهش وزن چندانی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.با توجه به گفته متخصصان مادران شیرده در فاصله ۳ تا ۶ ماه پس از زایمان،  بیش‌تر از دیگر مادران کاهش وزن را تجربه می‌کنند.

مطالب پیشنهادی  بازی هایی که باعث افزایش هوش فرزندان می شود

جمع‌شدن سریع‌تر رحم 

اکسی توسین هورمونیست که در هنگام زایمان در بدن مادر ترشح می‌شود تا روند زایمان را آسان‌تر و از خونریزی جلوگیری کند. ترشح این هورمون در دوران شیردهی نیز افزایش پیدا کرده و روند انقباضات رحمی، کاهش خون‌ریزی و بازگشت رحم به وضعیت قبلی را تسریع می‌کند.در طول بارداری سایز رحم از یک هلو به اندازه کل فضای شکم تغییر می‌کند. شیردهی با افزایش هورمون اکسی توسین موجب انقباض رحم و بازگشت آن به حالت اول می‌شود.

مادر شیرده

جلوگیری از خطر سرطان سینه و رحم

امروز سرطان سینه و رحم یکی از مشکلات رایج در میان مادران است که هر روز افراد مبتلا به آن بیشتر می‌شود. طوری که شیردهی به مدت ۱۲ ماه خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و رحم را تا ۲۸ درصد کاهش می‌دهد. اما زنانی که به مدت ۱ تا ۲ سال به نوزادان خود شیر داده‌اند، ۱۰ تا ۵۰ درصد کمتر به فشار خون بالا، آرتریت، سلیاک، چربی خون، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ دچار می‌شوند.

جلوگیری از افسردگی مادر

افسردگی پس از زایمان حالتی از افسردگی است که در برخی زنان، اندکی پس از به دنیا آوردن طفل ایجاد شود.. نوعی افسردگیست که پس از تولد نوزاد رخ می‌دهد و ۱۵ درصد از مادران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنین مادری کمتر احساس خستگی و اضطراب دارد و ارتباط قوی‌تری با فرزند خود برقرار می‌کند.

نکاتی برای افزایش شیر مادر

  • در میان وعده‌های خود از مغزیجات و میوه‌های خشک استفاده کنید.
  • مصرف سبزیجات و گیاهانی چون اسفناج، کدو سبز، شنبلیله، کاهو، ذرت، شوید، برگ ریحان، سیب زمینی، نخود سبز، زیره سیاه و سبز، هویج، سیب زمینی، چغندر، زنجبیل، رازیانه (یا دم کرده ی آن) و سیر به افزایش شیر مادر کمک می‌کنند.
  • ماهی‌ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ منبع مفیدی در افزایش کیفیت شیر مادر محسوب می‌شوند.
  • مصرف غلات کامل مثل برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار و جو به تولید شیر بیشتر کمک می‌کنند
  • تعداد دفعات شیردهی را افزایش دهید. هنگامی که نوزاد سینه مادر را می‌مکد، هورمون‌های تولید شیر آزاد می‌شوند. این عمل موجب انقباض ماهیچه های سینه و حرکت شیر در لوله های تولید شیر می‌شود. ۸ تا ۱۲ مرتبه شیردهی به نوزاد در طول روز به افزایش شیر مادر کمک می‌کند.
  • در صورتی که کودک تمایل به خوردن شیر بیشتر ندارد، شیر خود را بدوشید تا تولید شیر ادامه یابد و نوزاد در نوبت بعد شیر تازه مصرف کند.
  • از هر دو سینه شیردهی را انجام دهید. تحریک سینه‌ها به این روش به افزایش تولید شیر کمک می‌کند.
مطالب پیشنهادی  نحوه برخورد با کودک لجباز

نکات مهم مادر شیرده

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *