بازی هایی که باعث افزایش هوش فرزندان می شود

مطمئن هستم که همه والدین دوست دارند استعداد و هوش فرزند خودشان نسبت به فرزندان فامیل بیشتر باشد،برهمین اساس خیلی از آنها با این موضوع درگیر هستند و مدام فکر می‌کنند که چه کارهای سبب تقویت هوش کودک می‌شود.تقویت ذهن کودکان تا پیش از ۵ سالگی اهمیت زیادی دارد. به‌گفته‌ی کارشناسان ۹۰ درصد مهارت‌های ذهنی تا ۵ سالگی شکل می‌گیرد. در حقیقت این دوره‌ی سنی بهترین زمان برای تقویت هوش کودک، انجام فعالیت‌های ساده و لذت‌بخشی است که به رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کودک ، افزایش دقت و تقویت هوش کودک کمک می‌کند.

بازی‌های تقویت هوش

1.بازی‌ فکری سازه‌ای

بازی سازه‌ای یا همان خانه سازی طرفداران زیادی را دارند که در خانه و مهدکودک‌ها برای خلاقیت بچه ها استفاده می‌شود. این سازه‌ها در انواع شکل و رنگ در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود تا با خلاقیت و توانایی خود انچه را که در ذهن خود تصور دارند بسازند.طوری که تشخیص رنگ‌ها و شکل‌ها، خلاقیت و تقویت ذهن، همگی به پیشرفت کودک کمک می‌کنند.

بازی فکری سازه ای

2.پازل

همه ما با پازل آشنا هستیم شاید یکی از بازی‌های مورد علاقه بزرگسالان هم باشد.این بازی سبب می‌شود کودک انواع راه حل‌ها را امتحان کند تا پازل را حل کند.حتما کودک را باید در سن پایین با این بازی سرگرم کنید، زیرا بچه‌های بزرگ‌تر بازی‌های هیجان‌انگیزتر را ترجیح می‌دهند.نباید از این بازی غافل شوید؛ از هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها گرفته تا قدرت استدلال منطقی با این بازی تقویت می‌شوند. مهم‌ترین امتیاز آن تقویت اعتماد به نفس است که هر بار با کامل کردن پازل ایجاد می‌شود.

مطالب پیشنهادی  موفق ترین زنان تاریخ

هوش

3.بازی فکری ریاضی

معمولا بازی‌های ریاضی برای خیلی از کودکان حتی ما هم ممکن است خسته کننده و کلافه باشد اما ریاضی می‌تواند سبب تقویت هوش افراد مخصوصا کودکان پیش دبستانی باشد.طوری که  بازی های فکری ریاضی به کودک شما کمک می کند تا با شناسایی اعداد، شمارش، جمع/تفریق و سایر مبانی ریاضیات مهارت تمرکز، هوش منطقی، توانایی حل مساله واعتماد به نفس را پرورش دهد.

4.بادکنک بازی

بیشتر کودکان علاقه خاصی به بادکنک بازی دارند.بادکنکبازی یک بازی ساده است که در هر مکانی قابل اجرا است. به هر بازیکن ۲ بادکنک بدهید. به محض شروع بازی، بچه‌ها باید بتوانند بادکنک‌ها را برای مدت زمان مشخصی در هوا نگه دارند (با ۳۰ ثانیه شروع کنید). در مراحل بعدی تلاش کنید سطح بازی را کمی سخت‌تر کنید یعنی هر بازیکن بتواند با استفاده از بینی یا یک انگشت خود، بادکنک‌ها را در هوا نگه دارد. این بازی به طور مشخصی بر روی تقویت هوش جنبشی-حرکتی کودک تاثیر می‌گذارد. همچنین موجب بهبود رشد حرکتی کودک، هماهنگی و تعادل او می‌شود.

5.کارت بازی

معمولا به والدین پیشنهاد می‌شود برای تشخیص کلمات از کارت استفاده کنند و از کودکان خود بخواهند آن‌ها را پیدا کنند. برای مثال با حروف الفبا کلمه «پرنده» را بسازید، سپس کودک را تشویق کنید، عکس پرنده را از میان کارت‌های اطرافش پیدا کند. این بازی به یادگیری حروف الفبا، تقویت هوش و توانایی کلمه‌سازی کمک می‌کند.

بازی فکری

6.بازی فکری مارپیچ

خیلی از ما والدین با بازی مارپیچ آشنا هستیم که برای کودکان نیز بسیار جذاب است.این بازی موجب گسترش مهارت‌های گوناگونی می‌شود و برای تقویت فعالیت‌ مغز بسیار سودمند است. مارپیچ‌ها در انواع مختلف برای کودکان مفید هستند. تقویت مهارت‌های حرکتی، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مزیت‌های این بازی برای کودکان است.

مطالب پیشنهادی  فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و کودک

بازی‌های گروهی تقویت هوش

1.قایم موشکی

این بازی از بازی‌های قدیمی است که شاید برای ما هم آشنا باشد.در این بازی یک نفر قایم می‌شود و دیگران باید او را پیدا کنند. هرچه تعداد افراد بیشتر باشد بهتراست. در کنار فعالیت فیزیکی، این بازی باعث می‌شود کودک به مکان‌هایی که می‌تواند در آنها قایم شود یا آدم‌ها را آنجا پیدا کند، فکر کند. همچنین در سن پایین به تقویت مهارت حل مسئله و ارزیابی و شناسایی اشیا کمک می‌کند.که علاوه بر آن فعالیت گروهی نیز می‌تواند در کودکان تاثیر بیشتر داشته باشد و کودکان را اجتماعی‌تر نشان دهد.

2.ورزش

با ورزش می‌توانید مهارت‌های اجتماعی و حرکتی کودک خود را تقویت دهید. ورزش همچنین یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت رابطه‌ی کودک با پدرومادر است. ورزش‌های مختلفی مانند دو، پرش، طناب‌کشی و… را می‌توانید به‌شکل گروهی با بچه‌ها انجام دهید.

تقویت هوش

3.مجسمانه

یکی دیگر از بازی‌های قدیمی که شبیه‌سازی را تقویت می‌کند، بازی مجسمانه است. به دو روش می‌توانید بازی کنید. می‌توانید درحالی‌که بچه‌ها در حال گشت هستند موسیقی پخش کنید؛ به‌محض قطع موسیقی همه باید در همان وضعیت بمانند. کسی که زودتر تکان بخورد، بازنده است. همچنین می‌توانید با جمله‌ی آهنگین«ما، ما، مجسمانه. به حالت …» وضعیتی را مانند دویدن یا مسواک‌زدن اعلام کنید. کودکان باید آن وضعیت را به حالت پانتومیم اجرا کنند تا وقتی که شما پیام ایست بدهید. سپس همه باید بی‌حرکت بمانند. اینجا هم هر کس زودتر تکان بخورد بازنده است. این بازی به‌شکل گروهی جذاب‌تر است. مزیت این بازی این است که در هر مکانی انجام‌شدنی است و به تقویت هوش و تخیل و روحیه‌ی تیمی کمک می‌کند.

مطالب پیشنهادی  نحوه برخورد با کودک لجباز
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *