مهارت های فرزندپروری

داشتن فرزندی سالم و شاد می‌تواند یکی از بزرگ ترین چالش‌های والدین باشد طوری که امروزه تمامی والدین تمام توجه خود را بر روی کسب مهارت فرزند پروری متمرکز کرده‌اند. اینکه شما بتوانید فرزند سالمی را تحویل جامعه دهید، نه تنها از نظر فعالیت اقتصادی در کشور بسیار سازنده خواهد بود بلکه در امر تشکیل خانواده نیز موفق بوده و بهداشت روانی جامعه حفظ می شود.از آنجایی که والدین حالات متفاوتی را در رفتار با کودک از خود نشان می‌دهند و می‌توانند با محبت و آزادگذار، بامحبت و محدودکننده، متخاصم و محدودکننده و یا متخاصم و آزادگذار باشند و با توجه به شیوه‌ای که اتخاذ می‌کنند رفتارهای مختلفی را در فرزندان به وجود می‌آورند.

مهارت‌های فرزند پروری

1.به کودک خود گوش دهید

ممکن است خیلی از پدر و مادر‌ها نتوانند24 ساعت از شبانه روز را با فرزند خود وقت بگذرانند،پس در طول روز حتما باید ساعاتی را به وقت گذراندن با فرزندتان اختصاص دهید. هنگامی که در حال وقت گذراندن با فرزندتان هستید، باید تمام حواس شما جمع فرزندتان باشد و افکار مزاحم، قرار کاری، شستن لباس‌ها، تماشای تلویزیون و … را به ساعاتی بعد موکول کنید.در این ساعت به صحبت‌های او با دقت گوش دهید،و متوجه شوید که او به چه چیزهایی علاقه دارد، از چه چیزهایی می‌ترسد یا چه چیزهایی او را مضطرب می‌کند.

مطالب پیشنهادی  روش های سریع به خواب رفتن

فرزند

2.به رفتار کودکتان با دقت توجه کنید.

خیلی از والدین به رفتار کودکان خود توجه کمتری دارند یا اصلا توجه نمی‌کنند طوری که ممکن است مشکلات را بیشتر و مهم‌تر و بالعکس کمتر و کم‌اهمیت‌تر از آنچه هست ارزیابی کنند.پس با توجه کردن به رفتارها و یادداشت کردن آن‌ها و اینکه چند بار در روز اتفاق می‌افتد بهتر می‌توانید بفهمید که آیا کودکتان مشکل دارد و آیا نحوه برخورد شما برای حل مشکل مفید است یا نه؟

3.مهارتهای تشویق کردن را بیاموزید.

کودکان بعد از انجام کارهای که به آنها گفته می‌شود انتظار تشویق از والدین خود دارند.از روش‌های گوناگون تشویق کردن استفاده کنید. تشویق‌های شما می‌تواند کلامی باشد (برای مثال: آفرین دخترم من واقعاً از این که بعد از خوابیدن تختت را مرتب کردی  خوشحالم) یا تشویق‌های غیر کلامی مثل لبخند زدن، چشمک زدن، بغل کردن و … که کودکان از آن لذت می‌برند.

4.آموزش رفتار جدید به کودکان

خیلی از پدر و مادر بر این باوراند که با بزرگ‌تر شدن ،کودکشان خیلی از رفتارها را به مرور یاد می‌گیرد و چگونه در هر موقعیتی رفتار کنند. در حالی‌که برای یادگیری هر مهارت جدید لازم است والدین به کودک خودآموزش دهند، با فرزندشان تمرین کنند، کودک خود را تشویق نمایند و علاوه بر این والدین نیز باید الگوی خوبی در این زمینه باشند.

مهارت فرزند پروری

5.کنترل کردن استرس

خیلی از پدر و مادرها مخصوصا مادرها بر روی برخی رفتار فرزندان خود حساسیت نشان می‌دهند که می‌تواند سبب ایجاد استرس در والدین شود.والدین پراسترس همچنین به احتمال زیاد از تنبیه استفاده می­کنند درعوض اینکه از اصول تربیتی پیروی کنند. و این مساله سبب چرخه ناسالم می­شود، چون وقتی والدین استرس داشته باشد بچه­‌ها به احتمال زیاد رفتار بدتری نشان دهند. پس با کنترل استرس بهتر می‌توانید مشکلات رفتاری بچه‌ها را کنترل کنید.

مطالب پیشنهادی  روش‌های ابراز عشق به دختر

6.برقراری رابطه صمیمانه با کودکان

پدر و مادرهای که با فرزندان خود رابطه صمیمی‌تر دارند در تربیت کودکان خود موفق‌تر هستند.برقراری رابطه بهتر با فرزندان و کسب مهارت فرزند پروری کافی است بیش از آن که خودتان حرف بزنید، به حرف های فرزندتان گوش فرا داده و فرصت لازم برای اظهار نظر را در اختیار وی قرار دهید.طوری که اختصاص زمان کافی به کودکان، احترام به حریم خصوصی آن ها، شناسایی علایق آن ها، محبت و توجه به آن ها و… می‌تواند به بهبود رابطه شما با فرزندانتان کمک کنند.

7.مدیریت رفتارهای نامطلوب کودکان در خارج از خانه

خیلی از کودکان در خانه مشکلی ندارند ولی در موقعیت‌های خارج از خانه همچون مهمانی، فروشگاه، مطب پزشک و یا مسافرت مشکلاتی را به‌وجود آورند و رفتارهای غیر طبیعی را از خود نشان می‌دهند. پس همیشه قبل از رفتن انتظاراتی را که از کودک خود دارید از قبل مشخص کنید و برای او توضیح دهید (برای مثال امروز که می‌رویم فروشگاه می‌خواهم که دست منو بگیری و از من دور نشوی) فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای برای کودک در آن موقعیت خاص فراهم کنید (مثلاً بردن اسباب‌بازی مورد علاقه کودک).

ارتباط با فرزند

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *