نحوه برخورد با کودک لجباز

پدر و مادران زیادی هستند که نمی‌دانند با کودکان لجباز خود چگونه برخورد کنند و آن‌ها را قانع کنند.لجبازی در کودکان دلایل متفاوتی دارد و در بعضی سنین طبیعی بوده و اما طبیعی بودن آن چیزی از مشکلات والدین کم نمی کند.طوری که دوران کودکی و نوجوانی به عنوان سخت ‌ترین دوران توسط پدر و مادرها در نظر گرفته شده است. بر همین اساس والدین برای کاهش لجبازی  از امر و نهی های بی مورد و زیاد پرهیز کنند. این تکرار باید ها و نباید ها موجب بروز مشکلات عصبی و پرخاشگری در کودک می شود که می‌تواند در آینده بر رفتار او تاثیر مستقیم داشته باشد.در ادامه با ما همراه باشید تا از ویژگی‌های کودک لجباز و نحوه برخورد آن بیشتر اطلاعات کسب کنیم.

کودک لجباز

ویژگی‌های کودک لجباز

خیلی از والدین بر این باورند که کودک برای انجام نظرات خودش سرسختی می کند که این نمی‌تواند نشانی لجبازی در کودکان باشد.برخی از ویژگی های رفتاری بچه های لجباز عبارت اند از:

  1.  بچه های لجباز تمایل دارند هر چیزی را زیر سوال ببرند.
  2. آن‌ها انتظار دارند که کارهایشان تایید شود، که باعث می‌شود اغلب توجه شما را جلب کنند.
  3. کودک لجباز تمایل به مستقل بودن و پرحاشیه بودن دارند.
  4. خیلی سخت می توان آنها را به انجام کاری ترغیب کرد.
  5. کودکان لجباز به طور مکرر کج خلقی می کنند.
  6. بچه های لجباز دوست دارند رئیس به نظر برسند.
  7. فرزند لجباز تمایل دارند هر کاری را با شیوه خودشان انجام دهند.
مطالب پیشنهادی  روش های غلبه به ترس

نحوه برخورد با کودکان لجباز

1.فرصت حرف زدن به کودکان بدهید

خیلی از پدر و مادرها بعد از رفتار ناشایسته که از کودکان خود می‌بینیند برای آنخا حکم صادر می‌کنند و فرصت حرف زدن را به آنها نمی‌دهند.اول از همه باید حرف او را بشنوید. کودکان لجباز اگر احساس کنند که قرار نیست حرف‌شان را بشنوید، ممکن است فورا حالت تدافعی به خود بگیرند.به آرامی به کودک خود نزدیک شوید و با او صحبت کنید تا او نیز بتواند علت کار یا لجبازیش را توضیح بدهد.این طوری کودک با شما بیشتر احساس راحتی می‌کند.

2.تعداد نه گفتن به کودکان لجباز

شما قبل از هر موردی باید بعضی از قانون‌ها را برای کودک خود تعریف کنید.ممکن است کودک با هر بار نه گفتن از زبان والدین دلایل آن را درک نکند و بیشتر لجبازی کند.پس بهتر است چیزی که برایتان مهم است را به صورت قانونی واضح مشخص کنید، بر اساس آن محدودیت‌هایی را تعیین کنید. در این صورت شما می‌توانید در لحظات لجبازی کودک، قانون ها را به کودک یادآور کنید.

3.کودکتان را درک کنید

خیلی از کودک‌ها از بدقولی بدشان می‌آید و می‌تواند در مقابل بد قولی والدین یکی از اولو‌یت‌های آنها برای لجباز باشد.پس اگر نمی‌توانید به قول خود عمل کنید برای آنها توضیح دهید که چرا نمی‌توانید به قول خود عمل کنید.چون ممکن است کودک شما این اتفاق را فقط به عنوان یک بدقولی بیند. اما با توضیح اینکه چرا نمی توانید بیرون بروید می‌تواند شما را درک کند و وقت دیگر خود را آماده کند.

پرخاشگری

4.حق انتخاب به کودکان بدهید

کودکان همیشه دوست دارند حق انتخاب با آن‌ها باشد و دوست ندارند به آنها امر و نهی کنید. مثلا باید حتما ساعت 9 شب بخوابد یا کاری را که دوست ندارد باید انجام دهد.تعجبی ندارد که با یک جیغ بلند به شما «نه» بگوید.پس در این موارد به جای اینکه به کودک لجباز خود امرو نهی کنید به او حق انتخاب دهید .

مطالب پیشنهادی  مهارت های فرزندپروری

5.رفتار مثبت کودک خود را تشویق دهید

سعی کنید به لجبازی فرزندتان با دیدی مثبت نگاه کنید. سعی کنید با پرسیدن سؤالاتی از فرزندتان که پاسخ «بله» یا «خیر» را به همراه دارد، با آنها بازی کنید. سؤالات خود را به گونه‌ای طرح‌ کنید که بیشتر اوقات پاسخ آنها «بله» باشد. با این روش به فرزند خود این پیام را می دهید که به او توجه می شود و از او قدردانی می شود.

6.ایجاد آرامش در خانه

همه ما به خوبی این موضوع را می‌دانیم که کودکان از اعمال و رفتار اطرافیان خود یاد می‌گیرند.پس اگر آنها والدین خود را همیشه در حال جروبحث ببینند، هیچ عجیب نیست که این رفتار را تقلید کنند و لجباز و پرخاش گر نشوند. اختلافات زناشویی باعث به هم خوردن آرامش منزل می‌شود که روی خلق‌‌وخو و رفتار کودکان تأثیر خواهد گذاشت. مطالعات نشان داده است اختلافات والدین می‌تواند به گوشه‌گیری اجتماعی یا حتی پرخاشگری کودکان به خصوص کودکان لجباز منجر شود.

صحبت با کودک لجباز

7.کنترل کردن کودک لجباز با لبخند

کودک لجباز تشنه عشق و توجه به پدر و مادر خود است و نمی‌خواهند که این مسئله را بیان کنند بلکه این خواسته را با لجبازی پنهان می‌کند. در واقع این رفتار لجبازانه یک سلاح برای کودک است و هر موقع احساس عدم امنیت داشته باشد از آن استفاده خواهد کرد. سعی کنید با کودک خود با عشق و لبخند برخورد کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *