خوراکی های مضر برای سلامت دندان

داشتن دندان‌های سفید و بدون جرم از ویژگی‌های ظاهری افراد است که می‌تواند لبخند ما را زیباتر کند.اما برخی افراد به دلیل استفاده بیش از حد از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مضر  سلامت دندان و لثه خود را به خطر می‌اندازند.داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم می‌تواند سلامت دندان و حتی سلامت بدن ما را نیز تضمین کند.شاید خیلی از افراد بر این باور باشند که بعد از خوردن هر مواد غذایی و نوشیدنی ناسالمی می‌توانیم با استفاده از مسواک و نخ دندان سلامت دندان‌ها را حفظ کنیم اما برای سلامت دهان و دندان تنها استفاده از مسواک و نخ دندان کافی نیست البته باید از مصرف برخی مواد غذایی جلوگیری کرد، برخی خوردنی و نوشیدنی‌ها برای دندان‌ها بسیار مضر است.

خوراکی‌های مضر برای دندان

1.مشروبات الکلی

از آنجایی که نوشیدنی الکلی یکی از مضرترین و خطرناک‌ترین نوشیدنی برای بدن است که می‌تواند برای سلامتی دندان نیز مضر باشد.الکل می‌تواند سبب خشکی دهان شود طوری که سبب کاهش ترشح بزاق دهان می‌شود.چون وجود این بزاق در دهان می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها،بیماری لثه و عفونت‌خای دندان نیز جلوگیری کند. برای جلوگیری از کاهش بزاق دهان حتما از دهانشوی فلوراید استفاده کنید.

2.میوه‌های خشک

شاید میوه‌های خشک برای سلامتی بدن مخصوصا سلامتی استخوان تاثیر داشته باشد اما می‌‌تواند برای سلامت دندان‌ها بسیار مضر باشد.از آنجایی که میوه‌ها علاوه بر قند زیادی کـه دارند بسیار چسبنده هستند و در فاصله دندان‌ها باقی می‌مانند و به مرور باعث پوسیده شدن آنها می‌شوند.

مطالب پیشنهادی  بهترین ورزش ها برای افراد دیابتی

دندان

3.یخ

معمولا خیلی از افراد جویندن یخ برایشان بسیار لذت بخش است طوری که برایشان شده یک عادت.اما می‌تواند به شدت به دندان آسیب وارد کند و به دلیل سفت و سختی که یخ دارد سبب تركها و شكستگی‌های مينای دندان می‌شود.

4.آبمیوه

از آنجایی که آبمیوه‌ها سرشار از مواد نگهدارنده و اسید هستند که می‌تواند مصرف بیش از حد آن به مینای دندان آسیب وارد کند و سبب فرسوده شدن آن شود.اما آبمیوه همچون انگور، پرتقال، سیب و آب لیموترش به دلیل وجود اسید بیش ازحد می‌تواند برای دندان مضرتر باشد.خیلی از تحقیقات نشان داده است که بیشتر کودکانی که آبِ میوه‌های اسیدی‌ را به مقدار بیشتر مصرف می‌کنند، بیشتر دچار پوسیدگی‌ دندان‌ها شدند.

5.آبنبات

همه ما با ضرر و زیان آبنبات برای دندان با خبر هستیم اما آبنبات‌های ترش می‎‌تواند خطر آسیب رساندن به دندان‌های ما را دو برابر کنند.طوری که اسید بیشتری دارند و هنگام جوید شدن به دندان‌ها می‌چسبند و به مرور سبب پوسیدگی آن می‌شود.

خوراکی‌های مضر برای دندان

6.نوشابه گازدار

نوشابه گازدار یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های مضر در بین ما است که می‌تواند هم برای سلامت بدن و هم برای سلامت دندان بسیار مضر باشد.وجود کربناسیون، اسید و قند در نوشابه بزرگترین دشمن دندان‌ است.طوری که نوشابه گازدار سبب می‌شود پلاک اسید بیشتری تولید کنند و سبب آسیب رساندن به مینای دندان شود.پس بلافاصله بعد از مصرف نوشابه 30 دقیقه صبر کنید و بعد از ان مسواک بزنید که با انجام این کار احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش میدهید.

نوشابه گازدار

7.قهوه

قهوه می‌تواند یکی از مضرترین نوشیدنی برای دندان باشد که سبب وجود لکه‌های قهوه‌ایی روی دندان می‌شود و سبب آسیب رساندن به مینای دندان شده، علاوه بر این بعد از خوردن قهوه دهان شما خشک شده و دندان‌ها را نیز چسبنده می‌کند.پس اگر جزء افرادی هستید که دوستدار قهوه هستید حتما بعد از خوردن آن دهان خود را بلافاصله بشویید تا اسید تانیک پاک شود.

مطالب پیشنهادی  برای درمان اسهال چه بخوریم؟

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *