راه های جلوگیری از آلزایمر

آلزایمر یکی از بیمارهای رایج در میان بزرگسالان است که خیلی از مردم از آن وحشت دارند،طوری که خیلی از افراد شاید این سوال را از خود بپرسند که این بیماری از کجا می‌آید و در چند سالگی افراد به این بیماری منجر می‌شوند.معمولا این بیماری 32 درصد از بزرگسالان که سن بالای 85 دارند را تحت تاثیر قرار داده است و کمتر مواقعی پیش می‌آید که افراد جوان به آن مبتلا شوند. آلزایمر باعث از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز می‌شود و قسمتی از بافت مغز را از بین می‌برد. که با راه‌های ساده می‌توانیم از این بیماری پیشگیری کنم، که در ادامه به بررسی این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

آلزایمر چیست؟

شک ندارم که خیلی از ما مخصوصا افرادی که سن آن‌ها به 70 یا 80 نزدیک می‌شوند این سوال را می‌پرسند که نشانه‌های این بیماری چیست و چگونه باید درمان شود؟آلزایمر باعث از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز می‌شود که سبب از دست دادن حافظه و توانایی شخص در صحبت کردن، تفکر و انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود به آسانی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.آزمایش خاصی برای تشخیص آلزایمر وجود ندارد و تنها راه حل این بیماری گرفتن شرح حال بیمار از افراد نزدیک و دوستان اوست. آزمایش وضعیت روانی یا Mental status teste ( آزمایشی است که برای تعیین سلامت روانی افراد به کار می‌روند.) و آزمایش کوتاه وضعیت ذهنی یا MMSE که  می‌تواند مهارت‌های ذهنی و حافظه کوتاه مدت را اندازه گیری کند،که یکی از روش‌های تشخیص آلزایمر است.

مطالب پیشنهادی  خواص سیب

راه های درمان آلزایمر

راه های پیش گیری از آلزایمر

مصرف درمان یا مراجعه به پزشک

یکی از بهترین راه‌حل‌ها در تشخیص و درمان این بیماری مراجعه به پزشک است، که می‌توانیم با استفاده از مصرف درمان‌های که پزشک به بیمار تجویز می‌کند از پیشرفت آن جلوگیری کنیم و به روند زندگی ادامه داد. معمولا این روش برای خیلی از افراد جوابگو نیست، مخصوصا اگر آلزایمر از نوع شدید باشد.

تغذیه و رژیم غذایی

از آنجایی که رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری در هر نوع بیماری است مصرف و پرهیز خیلی از مواد غذایی می‌تواند در بهبود بیماری آلزایمر تاثیر داشته باشد.همه ما می‌دانیم که ویتامین های C و E از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در مواد غذایی برای بدن است مانند توت فرنگی، بادام زمینی و … که سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند با خنثی کردن رادیکال های آزاد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند. علاوه بر این امگا 3 و اسید فولیکی نیز یکی دیگر از این نوع ویتامین‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است.

تغذیه

یادگیری زبان دوم

زبان دوم یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای سلامت حافظه و جلوگیری از زوال عقل است. طوری که اگر یادگیری زبان دوم را در سنین بالا نیز شروع کنیم، تاثیر بسزایی در سلامت مغز دارد. این روش زمانی بررسی شد که در سال ۱۹۳۶ تعدادی  نوزاد تازه متولد شده مورد بررسی قرار گرفتند که ساکن ادینبورگ و اسکاتلند بودند و زبان مادریشان انگلیسی بود. ازاین کودکان در سال ۱۹۴۷ در سن 11 سالگی تست هوش گرفته شد. بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ این افراد اوایل دهه هفتاد عمر را سپری می‌کردند و از آنان مجددا تست هوش گرفته شد. برخی از این افراد زبان دوم را قبل از ۱۸ سالگی و بعضی دیگر در سنین بالای ۱۸ سالگی آموخته بودند ولی نتایج برای هر دو گروه یکسان بود و توانایی شناختی و هوش افرادی که به یک زبان تسلط داشتند بیشتر بود.

مطالب پیشنهادی  خروپف چیست؟

فعالیت‌های ورزشی

همه ما می‌دانیم که ورزش کردن چه برای افراد بیمار و کهن سال چه برای افراد سالم و جوان مفید و ضروری است.طوری که می‌توانید با حرکت بدن علاوه بر اینکه از بیماری آلزایمر جلوگیری کند از بیماری‌های قلبی، گردش خون، افزایش وزن و… نیز برخوردار باشید.

 

نکشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکی

همه ما شاهد ضرر و زیان‌های هستیم که سیگار و مصرف مشروبات الکلی برای بدن دارد.اگر می‌خواهید سیگار یا مشروبات الکی را ترک کنید هیچ وقت برای این کار دیر نیست. از آنجایی که نوشیدن بیش از حد مشروبات الکی خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر را افزایش می دهد.همچنین خیلی از تحقیقات نشان داده است، افرادی که در میانسالی سیگار می‌کشند، 75 درصد خطر ابتلا به این بیماری در افراد غیرسیگاری بیشتر است. همچنین ترک سیگار در سنین پایین‌تر، به طور کلی موجب کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل می شود.

آلزایمر

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *