راه‌های پایین آوردن قند خون

احتمالا تا حالا مریضی قند خون یا دیابت را شنیده‌اید که می‌گویند قند خونم بالا یا پایین است.قند یا به اصطلاح، گلوکز خون یکی از مهم‌ترین اجزای خون است. قند خون در صورتی که از محدوده نرمال بیشتر باشد، می‌تواند منجر به بروز مشکلات فراوانی شود.از آنجایی که بالا رفتن قند خون می‌تواند سبب بیماری‌های زیادی همچون سکته، عصب و…شود که باید بالا یا پایین رفتن آن را کنترل کنیم و علاوه بر آن  رژیم غذایی را نیز رعایت که در ادامه به تمام این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

قند خون چیست؟

از آنجایی که قند یا گلوکز خون از طریق مواد غذایی به بدن می‌رسد ممکن است با گرسنگی یا میزان غذایی که می‌خوریم تغییر کند.چون با گرسنگی و نخوردن غذا بعد از 8 ساعت میزان قند خون در فرد سالم mg/dl 100 است که اگر بعد از 2 ساعت غذا خوردن قند خون را چک کنیم میزان آن تا mg/dl 140 افزایش می‌یابد.اما در افرادی که این بیماری را دارند سطح آن بیشتر بوده و باید درمان شود.معمولا بدن پس از هضم کربوهیدرات‌ها آن‌ها را به قندی تبدیل می‌کند که در خون گردش می‌کند.

قند خون

افت قند خون یا هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی به حالتی گفته می‌شود که در آن قند خون از حد طبیعی پایین‌تر بیاید. بیماران مبتلا به دیابت به دلیل داروهای مصرفی بیش از سایرین در معرض هیپوگلیسمی هستند.طوری که داروهای دیابت، مصرف بیش از حد انسولین، انجام جراحی لاغری و برخی تومورها می‌توانند منجر به هیپوگلیسمی شوند.

مطالب پیشنهادی  برای درمان اسهال چه بخوریم؟

علائم اولیه هیپوگلیسمی شامل موارد زیر است:

  • سوزن سوزن شدن لب‌ها
  • لرزش دست و سایر نواحی بدن
  • رنگ‌ پریدگی صورت
  • تعریق بیش از حد
  • اضطراب
  • سرگیجه
  • تپش قلب یا افزایش تعداد ضربان قلب

راهکارهای پایین آوردن قند خون

قند خون یکی از بیمارهای خطرناک است که می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازدو سبب علائمی همچون:

  • آسیب عصبی ، که نوروپاتی دیابتی نامیده می شود ، ممکن است بر عصب پا و دست ها تأثیر بگذارد.
  • رتینوپاتی دیابتی یا آسیب به رگ های خونی در چشم که بر بینایی تأثیر می گذارد.
  • افزایش خطرات برای مشکلات کلیوی
  • افزایش خطرات برای مشکلات قلبی

که در ادامه به بررسی ویژگی‌های پایین آوردن آن پی می‌بریم.

پایین آوردن قند خون

1-خوردن سکه سیب

سکه سیب یکی از درمان‌های ساده و خانگی برای پایین آوردن قند خون است، چون اسیدهای چرب امگا 3 را کاهش داده، که میزان قند خون ناشتا و پس از غذا را هم کاهش می دهد اما ممکن است خوردن این درمان برای خیلی از افراد قابل هضم نباشد چون می تواند بیش از حد تلخ و یا قوی باشد و برخی از افراد در هنگام بلعیدن احساس تحریک مری دارند. برای این که آن را خوش طعم تر کنید، 2 قاشق چای خوری را در 8 اونس آب مخلوط کنید و به عنوان یک سس سالاد از آن استفاده کنید.

2-ورزش کردن

ورزش کردن یکی از بهترین درمان‌ برای خیلی از بیماری‌ها است، که می‌تواند به کاهش وزن و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند .افزایش حساسیت به انسولین به این معناست که سلول های شما توانایی استفاده از قند موجود در جریان خون شما را دارد.

مطالب پیشنهادی  خواص شکلات

3-خواب کافی

خواب کافی یکی از موثرترین درمان‌های کاهش قند خون است که علاوه بر افراد دیابتی برای افراد سالم نیز مناسب است.به همین دلیل خیلی از کارشناسان می‌گویند به موقع به تختخواب بروید. “اسرا تسالی” دانشیار پزشکی در دانشگاه شیکاگو می‌گوید:”اکنون شواهد قابل توجهی داریم که به ما می‌گویند کم خوابی تاثیرات مضری بر متابولیسم به ویژه بر متابولیسم گلوکز برجای می‌گذارد”.

خواب کافی

4-آووکادو

از آنجایی که MUFA ها مواد مغذی کلیدی در آووکادو هستند که می‌تواند سبب کاهش قند خون شود.آووکادو خطر ابتلا به سندروم متابولیک را کاهش داده که می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.علاوه بر این سبب بیماری های قلبی عروقی همچون سکته  قلبی و سکته مغزی باشد.

5-نوشیدن آب

آب یکی از نوشیدنی‌های لازم بدن است که امکان دارد سطح قند خون شما را تنظیم کند،علاوه بر این به کلیه های شما کمک می کند قندخون اضافی را از طریق ادرار بیرون بیاورند.کسانی که نسبت به افراد دیگر اب بیشتری می نوشند خطر ابتلا به قندخون بالا را ندارند .

6-سیر

حتما تا حلا خواص سیر به گوشتان خورده است که علاوه بر تمام خواص و ویژگی‌های خوبی که دارد می‌تواندسبب کاهش سطح قند خون شود.گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد مصرف سیر می تواند قند خون ناشتا و قند خون شما در هنگام غذا خوردن کاهش دهد .مطالعات مشابهی نیز نشان می دهد که پیاز اثرات مثبتی بر میزان قند خون دارد.

قند خون یا گلوکز

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *