نکات پرورش و نگهداری گیاهان در منزل

زندگی در دنیای امروزه جوری شده که خیلی از ما از طبیعت دور هستیم و بیشتر اوقات خود را در خانه و فضای بسته می‌گذرانیم.به همین دلیل با نگهداری چند گل و گیاه در خانه یا محل کار خود می‌توانیم به طبیعت نزدیک‌تر شویم و روح تازه‌ای را به فضای منزل بدهیم. اما نگهداری از این گل‌های آپارتمانی می‌تواند نکات در نگه داری و پرورش داشته باشد که هر کسی نتواند به آن‌ها توجه کند.این گیاهان به طور اتفاقی در یک جزیره و هنگامی که زیر سایه یکی از درختان، بدون مراقبت و آبیاری رشد کرده بودند کشف شدند.

نکات نگهداری گل‌های آپارتمانی

1.نور

در هر خانه نمی‌توان گل‌های آپارتمانی را پرورش داد.چون اولین نکته که در پرورش گیاه باید به آن توجه کرد داشتن نور کافی است.در محیط‌های بدون نور هیچ گیاهی رشد نمی‌کند طوری که برای غذاسازی و زنده ماندن به نور نیاز دارند.پس حتما گیاهان را در مکانی نگه داری کنید که نور کافی به آنجا برسد.البته همه ی گیاهان به نور یکسان خورشید احتیاج ندارند و برخی به نور کمتر نیاز دارند ، قرار دادن این گیاهان در برابر نور مستقیم خورشید سبب رنگ پریدگی، زردی و یا خشکی گیاه می شود. پس در نگهداری گیاهان آپارتمانی نورباید به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد.

گیاه

2.دمای هوا

دمای هوا یکی از مهم‌ترین نکات در پرورش گیاهان است و البته تغیرر دادن مکان آن هم می‌تواند در آسیب رساندن گل بسیار تاثیر داشته باشد.معمولا دمای مناسب برای  گیاهان آپارتمانی ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است چون بیشتر آنها متعلق به نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دنیا هستند. پس بهتر است دمای هوای محیط کمتر از ۱۵ درجه نشود چون بیشتر گیاهان آپارتمانی گرما را می‌توانند تحمل کنند اما در برابر سرما بسیار آسیب‌پذیر هستند. زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌ها یکی از نشانه‌های کم بودن دمای محیط است.

مطالب پیشنهادی  ترفندهای تغییر دکوراسیون منزل با کمترین هزینه

3.آبیاری

همانطور که همه موجودات به آب و هوا برای زندماندن نیاز دارند گیاهان نیز به آب نیاز دارند.دانستن مقدار آب لازم برای هر گیاه، از نکات مهم در پرورش و نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. طوری که آب دادن بیش از حد به گیاهان نیز  باعث آسیب رسیدن به ریشه‌ها می‌شود و کم آب دادن به آن‌ها هم مانع رشدشان شده و باعث رشد نامنظم و غیرمطلوب آن‌ها می‌شود.پس حتما باید در زیر گلدان ها یک یا چند سوراخ وجود داشته باشد تا آب از همه ی نقاط گلدان عبور کند و به تمام قسمت های ریشه برسد. وجود این سوراخ ها سبب جریان هوا شده و امکان تنفس ریشه را ایجاد می کند.اما باید آب زیر گلان را خالی کنید تا جذب ریشه نشود.

آبیاری

4.کود

همه ما از فواید کود برای رشد گیاهان باخبر هستیم که در پرورش آن می‌تواند تاثیرات بیشتر داشته باشد.طوری که کود دادن بیش از اندازه، هم درست مثل آبیاری بیش از حد می‌تواند به گل آسیب بزند. قبل از کود دادن به گیاهان آپارتمانی حتما نوع گیاه و حجم خاک را در نظر بگیرید.البته بعد از سه ماه خرید گیاه نیاز به کود ندارد و اما در فصل تابستان به کود بیشتری نیاز دارند تا فصل زمستان.

5. سازگاری با محیط

معمولا خیلی از گل‌های آپارتمانی با تغییر مکان پژمرده و زرد می‌شوند چون در گلخانه‌ها، بیشتر آنها در محیطی با نور زیاد، کود مناسب، آب‌دهی مناسب، دمای هوای مناسب و محیط مرطوب قرار دارند که برای رشد گیاه بسیار مناسب است اما در محیط همچون منزل و محل کار که نور کمتری دارند گیاهان دچار شوک و استرس می‌شوند و با تغیر مکان و آب هوایی مواجه می‌شوند که این می‌تواند دلیلی برای زردشدن گل‌های آپارتمانی باشد.

مطالب پیشنهادی  روش های سریع به خواب رفتن

گل‌های آپارتمانی

نشانه‌های گیاهی که با محیط سازگار نشده است

  • برگ‌هایی به رنگ سبز روشن یا مایل به زرد
  • کوچک شدن برگ‌ها
  • پیچ خوردن بخشی از برگ‌ها
  • برگ‌های ضخیم
  • برگ‌هایی با فاصله نزدیک
  • ساقه‌ی ضخیم
  • حرکت برگ‌ها به سمت بالا
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *