درمان جوش‌های پوست

داشتن پوستی صاف و شاداب بدون جوش و آکنه آرزوی هر فردی است که بیشتر مورد توجه خانم‌ها است.اما جوش یا آکنه از مشکلات متعدی است که خیلی از افراد ممکن است آن را تجربه کرده باشند و یا با آن درگیر هستند،که اغلب در سنین نوجوانی به دلایلی همچون تغییرات هورمونی در بدن یا مسدود شدن منافذ پوستی رخ می‌دهد.جوش می‌تواند در هر قسمتی از بدن ظاهر شود اما معمولا روی صورت ایجاد می‌شود که از نشانه‌های حساس خانم‌ها است.از آنجایی که هر بیماری و مشکلی در دنیا راه حل و درمانی دارند جوش یا آکنه نیز درمان‌های مختلفی دارد طوری که خیلی از افراد از ترکیبات شیمیایی، تکنیک‌های کلینیکال و داروهای خوراکی استفاده نمی‌کند و درمان‌های خانگی همچون ماسک،اسانس‌های روغنی و داروهایی گیاهی را به کار می‌برند.

جوش یا آکنه چگونه تشکیل می‌شود؟

همه ما می‌دانیم که وجود جوش در صورت چه گونه می‌تواند سبب کاهش اعتماد به نفس ما شود.از آنجایی که پوست انسان ازصدها هزار منفذ میکروسکوپی که همان فولیکول مو است پوشیده شده است،و هنگامی آکنه یا جوش روی پوست شما رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست پر شده باشند.اگرچه آکنه در هر سنی بروز می‌کند، اما 85 درصد در جوانان رخ می‌دهد که می‌تواند به مرور زمان کم یا رفع شوند.

درمان جوش

انواع آکنه

1.آکنه غیرالتهابی: آکنه غیرالتهابی یا همان آکنه کومدونال باعث ایجاد برجستگی روی پوست و به وجود آمدن جوش‌های سر سفید و سیاه می‌شود این نوع آکنه زمانی رخ می‌دهد که فولیکول مو توسط سبوم و سلول‌های مرده پوست مسدود شده باشند.

  • جوش سر سفید:وقتی که باکتری و چربی یا سبوم در زیر پوست جمع می‌شود یک جوش سرسفید تشکیل می‌شود. این جوش‌ها خیلی وقت‌ها آنقدر ریز و کوچک هستند که از فاصله نزدیک به سختی قابل مشاهده هستند.
  • جوش سر سیاه:وقتی منافذ صورت بازمی‌شود و چربی به همراه ملانین (رنگدانه پوست) با اکسیژن ترکیب می‌شود به جوش سرسیاه یا قهوه‌ای رنگ تبدیل می‌شود که معمولا روی بینی یا چانه بیشتر ظاهر می‌شوند و تا زمانی که محتویات آن‌ها تخلیه نشوند از بین نمی‌روند.

مطالب پیشنهادی  نحوه صحیح مسواک زدن

آکنه غیر التهابی

2.آکنه التهابی:معمولا به جوش‌هایی که قرمز و متورم هستند آکنه التهابی می‌گویند.علاوه بر این که وجود چربی و سلول‌های مرده پوست می‌تواند در به وجود آمدن آکنه التهابی نقش داشته باشد باکتری نیز سبب مسدود شدن منافذ پوست می‌شود که علاوه بر آن باعث ایجاد عفونت در زیر سطح پوست خواهد شد و به صورت یک پاپول،پوسچول یا ندول قرمز ظاهر می‌شود.

  • کورک:اگر دیواره فولیکول درزیرپوست پاره شود، سبب به وجود آمدن کورک می‌شود. سلول‌های سفید به این قسمت هجوم می‌آورند و التهاب بروز می‌کند.

  • جوش چرکی:چند روز پس از هجوم سلول‌های سفید و رسیدن آنها به سطح پوست جوش چرکی پدیدار می‌شود.

  • کیست:گاهی اوقات یک واکنش التهابی شدید می‌تواند منجر به ضایعات بسیار بزرگ پر از چرک شود.

  • ندول:وقتی فولیکول در زیر پوست می‌ترکد باعث التهاب شده و در تماس دردناک است.

روش‌های درمان جوش به صورت طبیعی

1.استفاده از عسل

وجود عسل طبیعی می‌تواند درمان خیلی از دردها مخصوصا مشکلات پوستی باشد.این ماده ارزشمند نوعی ضد عفونی کننده است که سبب از بین بردن میکروب و باکتری آلوده روی پوست شده و در آبرسانی پوست نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.طوری که از این ماده ارزشمند می‌توان به دو صورت ساده و ترکیب با دارچین  استفاده کرد.

طرز استفاده:

  • دست‌هایتان را با شوینده‌ای مناسب بشویید.
  • مقداری عسل روی انگشت اشاره قرار دهید و آن را به‌آرامی روی جوش‌ها و کل صورت بمالید.
  • اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی صورت بماند؛ سپس با آب ولرم بشویید و از تاثیر آن شگفت‌زده شوید.

استفاده از عسل

2.استفاده از خمیر دندان

وجود موادی همچون جوش شیرین، پراکسید هیدروژن، روغن‌های ضروری، منتول و برخی مواد دیگر سبب از بین بردن جوش صورت می‌شود اما در عین حال پوست صورت را خشک می‌کند.

مطالب پیشنهادی  راه‌های پایین آوردن قند خون

طرز استفاده:

  • اندازه یک نخود، خمیر دندان سفید کننده را روی انگشت خود بگذارید و آن را روی جوش صورت بمالید.
  • برای اثربخشی صبر کنید تا خمیردندان تا صبح روی صورت باشد و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.
  • این‌کار را چندین مرتبه انجام دهید تا آکنه به خوبی رفع شود.

3.روغن درخت چای

از آنجایی که روغن درخت چای خواص ضد قارچی و میکربی دارد می‌تواند درمانی فوری برای جوش باشد که به خشک کردن جوش و باز کردن غدد سبوم مسدود شده کمک می‌کند.اما نکته مهم اینجا است روغن درخت چای به دلیل خشک کنندگی پوست برای افرادی که پوست‌های خشک و حساس دارند توصیه نمی‌شود.

طرز استفاده:

  • یک کاسه بردارید و در آن سه تا چهار قطره از روغن درخت چای را با نصف فنجان آب مخلوط کنید.
  • یک عدد گوش‌ پاک‌کن را به مخلوط ایجاد شده آغشته کنید و آن را روی نواحی دچار جوش پوست بمالید.
  • اجازه دهید روغن درخت چای به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را بشویید. می‌توانید دو بار در روز از این روش درمانی استفاده ‌کنید تا سریع نتیجه بگیرید.
  • کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که چند قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی جوش‌های خود قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را بشویید.
  • یک گزینه‌ی دیگر مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن بادام را با دو تا سه قطره روغن درخت چای است. ترکیب به دست آمده را روی نواحی مدنظر پوست قرار دهید و چند ساعت صبر کنید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. می‌توانید این ترفند خانگی را دو بار در روز به کار بگیرید تا جوش‌هایتان برطرف شوند.
مطالب پیشنهادی  خواص انجیر

4.ماست

همه ما از خواص ماست آگاه هستیم و می‌دانیم که برای پوست چه فوایدی دارد.ماست سرشار از مواد مغذی مختلف همچون زینک، ویتامین B، کلسیم و اسید لاکتیک است که یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود و به لایه برداری و تولید کلاژن پوست کمک می‌کند و می‌تواند منافذ مسدود شده پوست را باز کند و قرمزی پوست را نیز کاهش دهد.طوری که از این درمان خانگی می‌توان به عنوان ماسک روشن کننده و مرطوب کننده نیز استفاده کرد.

طرز استفاده:

  • صورت و دستان خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.
  • مقدار مناسبی از ماست بدون طعم را با انگشتان خود روی صورتتان قرار دهید.
  • اجازه دهید ماست به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را به‌طور کامل با آب گرم بشویید.
  • می‌توانید از این ماسک دو بار در روز استفاده کنید.

ماست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *